ŠkodaMagazín.cz
  • 🏠
  • Moderní škodovky
  • Staré škodovky
  • Magazín
  • Motorsport
  • Reportáže
  • Testy
  • Inzerce veteránů
  • Zásady cookies (EU)
23. 1. 2020

Závodní legendy vyprávějí neobyčejný příběh Škody 130 LR

Závodní legendy vyprávějí neobyčejný příběh Škody 130 LR
23. 1. 2020

Tiché šero prořízne burácející motor a do sálu se zpoza závěsu vřítí závodní ŠKODA 130 LR. Její řidič to ostře píchne mezi dvě na podiu se pyšnící „elera“ ze stejné rodiny. Tak začíná přednáška o této legendě motorsportu.

Jen vteřiny trvá, než se přítomní dozvědí, který odvážlivec usedl za volant. Jeho jméno je napsané i na voze, s nímž závodník zdolával soutěžní tratě, ale v té rychlosti není šance ho rozluštit.

Dveře se otevírají, z auta s pozdravem ruky v mžiku na podium vystoupí norská legenda motorsportu Johny Haugland. V tu chvíli už sklízí ovace…za čerstvý kousek, za všechny úspěchy v kariéře, a hlavně za to, že zase zavítal do Mladé Boleslavi.

Podrobný pohled na soutěžní vozy ŠKODA 130 LR přinesl přednáškový cyklus Neobyčejné příběhy z historie automobilky. Na jejich slavnou éru v polovině 80. let minulého století zavzpomínal 23. května 2017 ve ŠKODA Muzeu Jiří Kotek – tehdejší vedoucí oddělení motorsportu, spolu s vývojáři a jezdci zvučných jmen z rychlých posádek.

Až po přednášce nám v zákulisí dojde, jakým odpichem Johny Haugland vystřelil. Prostoru čerstvě dominují černé stopy protočených pneumatik. Opravdu se toho nebál…

Přečtěte si také:  Finská reklama na Škodu 120 z roku 1979 láká i na zajímavé prvky výbavy

Během večera spolu s Jiřím Kotkem na zlaté časy závodění zavzpomínal i zmíněný Johny Haugland nebo také Pavel Sibera, Svatopluk Kvaizar či Petr Samohýl. Na sportovní kolbiště diváky převezly dobové filmy z Rally Škoda 1985 a z RAC Rally 1985, dnes už archivní skvosty.

JOHN HAUGLAND

„Auto se velmi dobře ovládalo, řízení bylo příjemné a jednoduché. Velkým krokem kupředu byla optimalizace podvozku ve spolupráci se SACHS Motorsport. Jízdní vlastnosti „elera“ se hodně posunuly. Vůz vynikal hlavně v jízdě na nezpevněném povrchu.“

John-Haugland
John Haugland: „Auto se velmi dobře ovládalo, řízení bylo příjemné a jednoduché. Velkým krokem kupředu byla optimalizace podvozku ve spolupráci se SACHS Motorsport. Jízdní vlastnosti „elera“ se hodně posunuly. Vůz vynikal hlavně v jízdě na nezpevněném povrchu.“ Foto: Škoda Stoyraboard

PAVEL SIBERA

„Strašně to letí. Ve stotřicítce LR jsem seděl naposledy v roce 1988. Nechci ani počítat, kolik je to let. Bylo to výjimečně spolehlivé auto. Odjeli jsme s ním 19 rallye bez výpadku. „Elera“ měla výkon maximálně 135 koní, což z dnešního pohledu není moc. Výhodou však byla hmotnost vozu, vážil pouze 720 kg. Kdo se svezl, mohl být překvapený, jak to celé fungovalo.“

Pavel Sibera
Pavel Sibera: „Bylo to výjimečně spolehlivé auto. Odjeli jsme s ním 19 rallye bez výpadku. „Elera“ měla výkon maximálně 135 koní, což z dnešního pohledu není moc. Výhodou však byla hmotnost vozu, vážil pouze 720 kg. Kdo se svezl, mohl být překvapený, jak to celé fungovalo.“ Foto: Škody Storyboard

JIŘÍ KOTEK

„Hliníkový motor, projektovaný pro FAVORITA, v té době nikdo neznal. A nebyla k němu velká důvěra. Tehdejší mechanici a technici motorsportu jezdili do Týnce nad Sázavou, kde se lily první hlavy, a pomohli narodit první sérii motorů. Sport hodně pomohl pro vývoj sériového auta.“

Přečtěte si také:  Portugalská rally: Chris Ingram s vozem ŠKODA FABIA Rally2 evo zvítězil v kategorii WRC2 Junior
Jiri-Kotek
Jiří Kotek: „Hliníkový motor, projektovaný pro FAVORITA, v té době nikdo neznal. A nebyla k němu velká důvěra. Tehdejší mechanici a technici motorsportu jezdili do Týnce nad Sázavou, kde se lily první hlavy, a pomohli narodit první sérii motorů. Sport hodně pomohl pro vývoj sériového auta.“ Foto: Škoda Storyboard

ŠKODA 130 LR

„Stotřicítka“ vyjela na tratě soutěží v roce 1985 s ambicí navázat na úspěchy své předchůdkyně 130 RS. Ačkoli Mezinárodní automobilová federace (FIA) přislíbila stabilitu pro starty těchto nových stotřicítek, kvůli fatálním nehodám v soutěžích skupina B předčasně skončila. Prostor ukázat své kvality tak ŠKODA 130 LR dostala jen po dobu tří let.

Éra nových „stotřicítek“ odstartovala v zimě 1985 na domácí soutěži, na jubilejní, v pořadí desáté Valašské zimě. Na stupně vítězů si tady stouply tři posádky: Svatopluk Kvaizar – Jiří Janeček, Johny Haugland – Jan Olov Bohlin, Ladislav Křeček – Bořivoj Motl.

První velký mezinárodní úspěch nového automobilu ŠKODA 130 LR přinesla účast na 32. ročníku Rallye Akropolis, jedné z nejtěžších soutěží světa. Posádka Ladislav Křeček – Bořivoj Motl zvítězila ve své třídě a byli 13. absolutně.

ŠKODA 130 LR má celohliníkový motor s osmikanálovou hlavou dosahující výkonu 130 koní. Z hliníku jsou i další díly, okna jsou plastiková. Převodovka je pětistupňová. Proti předchozímu typu 130 RS je lehčí o 90 kg. Má také podstatně lepší jízdní vlastnosti a účinnější brzdy.

Přečtěte si také:  Veteránská dílna ŠKODA v Krušných horách

Posádky:

  • JOHN HAUGLAND – JAN OLOF BOHLIN, PETTER VEGEL,
  • MONIKA ECKARDT… A DALŠÍ
  • SVATOPLUK KVAIZAR – JIŘÍ JANEČEK
  • LADISLAV KŘEČEK – BOŘIVOJ MOTL
  • PAVEL SIBERA – PETR GROSS
  • JIŘÍ URBAN – JIŘÍ KLÍMA
  • GERHARD KALNAY – GÜNTER TAZREITER
  • PETR SAMOHÝL A WILLI OBERMANN (OKRUHY)

Příležitostné starty:

  • JIŘÍ SEDLÁŘ
  • PIERE LARTIGUE
  • PHIL YOUNG
  • SHEKTAR MEHTA
  • DICK WAAYENBERG
Neobycejny_pribeh-SKODA_130_LR
Zleva: Pavel Sibera, Ladislav Křeček, Jiří Kotek, Bořivoj Motl, Jiří Janeček, John Haugland, Jan Soukup, Svatopluk Kvaizar, Petr Samohýl. Foto: Škoda Storyboard

 

Zdroj: Škoda Storyboard

JIŘÍ KOTEK JOHN HAUGLAND motorsport PAVEL SIBERA rallye ŠKODA 130 ŠKODA 130 LR závod

Podobné články:

  • Závodní Škoda Octavia Cup RS III je připravena pro váš závod na mosteckém okruhu
  • Pirelli se spojuje s Filipem Marešem, který jezdí rally v závodní Fabii
  • Výstava historických škodovek v OC Arkády Pankrác se chýlí ke konci, poslední víkend nabídne závodní simulátor
  • ŠKODA KODIAQ: úspěšný příběh velkého SUV
  • ŠKODA 1100 OHC Coupé: Příběh znovuzrozeného bolidu
  • Videorecenze Škody Favorit očima novináře Martina Vaculíka

On-line kalkulačky autopojištění

  • Kalkulačka: Povinné ručení
  • Kalkulačka: Havarijní pojištění
logo ŠkodaMagazín.cz
KONTAKT | REKLAMA | ODKAZY
Zásady používání souborů cookie
Jakékoliv kopírování obsahu nebo částí obsahu magazínu ŠkodaMagazín.cz je zakázáno, s výjimkou použití části obsahu s výslovným písemným (e-mailovým) svolením autorů nebo použití části obsahu formou citace. Články vyjadřují soukromý názor autora. Názory autora se nemusí ztotožňovat s názory redakce a vydavatele.

Mediální skupina:

logo ŠkodaMagazín.cz
© 2020 Pavel Srp, AutoMotoZprávy.cz
Spravovat souhlas s cookies
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb.
Funkční Vždy aktivní
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Předvolby
{title} {title} {title}