ŠkodaMagazín.cz
  • 🏠
  • Moderní škodovky
  • Staré škodovky
  • Magazín
  • Motorsport
  • Reportáže
  • Testy
  • Inzerce veteránů
  • Zásady cookies (EU)
7. 2. 2017

Veteránská dílna ŠKODA v Krušných horách

Veteránská dílna ŠKODA v Krušných horách
7. 2. 2017

Ve vzduchu je vůně oleje, rachotí tu písty, vrčí motory a nářadí cinká, jako by se tu šermovalo šavlemi. V dílně Jense Herkommera v krušnohorském Schwarzenbergu se veterány značky ŠKODA připravují na 21. AvD-Histo-Monte. Na start nastoupí celkem devět veteránů značky ŠKODA – modely 130 RS (rok výroby 1976), R 110 (1978), 100 (1970), RAPID (1985), 120 S (1971), 130 LR (1985), 120 S (1971), 110 R (1974), FAVORIT (1992) a 130 RS z roku 1980. Legendární, zhruba 1700 kilometrů dlouhá zimní rally, se koná od 7. do 11. února a je jednou z nejtvrdších veteránských soutěží. Trasa vede z Frankfurtu přes Přímořské alpy až do přístavu Monte Carlo. Aby se všechny vozy bezpečně dostaly do cíle, musí být podrobeny důkladné kontrole, takříkajíc od pístů až po klínové řemeny.

„Je to obrovská zodpovědnost,“ říká Jens Herkommer, a přitom se dívá na motor svého „oblíbence“, vozu ŠKODA 130 RS. Model, jemuž svého času přezdívali ,Porsche Východu‘, byl považován za žhavé želízko v ohni nejen na východní straně Železné opony. Vůz s pohonem zadních kol vycházel z populárního sportovního kupé ŠKODA 110 R, byl však výrazně odlehčen řadou karosářských dílů z hliníku a laminátu a okny z bezpečnostního polykarbonátu. Úpravy doplňuje sportovní podvozek a čtyřválec se zvýšeným výkonem. Motor o zdvihovém objemu 1,3 litru má výkon 136 koňských sil a „stotřicítka“ s ním dosahuje maximální rychlosti přes 200 km/h. Svižné žihadlo na Herkommerově montážním zvedáku je jedním z mála vozů tohoto typu, které startují v soutěžích. Vzácný vůz, který nadšený veteránista pro značku ŠKODA koupil před téměř čtyřmi lety, jak sám říká „jako hromadu šrotu“, byl vyroben jen v 35 exemplářích.

Přečtěte si také:  Finská reklama na Škodu 120 z roku 1979 láká i na zajímavé prvky výbavy
Pro legendární trasu z Frankfurtu do Monte Carla připravuje veterány značky ŠKODA mechanik Jens Herkommer ve své „automobilové klinice“.
Pro legendární trasu z Frankfurtu do Monte Carla připravuje veterány značky ŠKODA mechanik Jens Herkommer ve své „automobilové klinice“.

Repase namísto opravy

V automobilové klinice se vozy značky ŠKODA důkladně kontrolují. Nezůstane při ní kámen na kameni, lépe řešeno žádný šroub utažený v matce: Ať už se jedná o motor, převodovku, brzdy nebo nápravy – vše lze rozebrat. Každý z těchto dílů se důkladně prověří, stopy opotřebení se odstraní nebo se vadné části vymění. Například kliková hřídel. Ta se – v závislosti na počtu absolvovaných soutěží – mění hned několikrát za sezónu. Rovněž demontovaný kabelový svazek se kontroluje na výskyt poškozených míst, demontují se i brzdové kotouče. „Karoserie je pak podrobena pohledové kontrole,“ říká Herkommer. „Všechno, co je prasklé, se vyvaří a poté nalakuje.“ Herkommer udržuje veterány značky ŠKODA v provozu už 10 let – nejvíce jej i jeho spolupracovníky ale vzala za srdce ŠKODA 130 RS.

Nejen proto, že jí řídí sedminásobný mistr Německa v automobilových soutěžích Matthias Kahle. České kupé má výkon 136 koňských sil, a to přesto, že výchozí model – ŠKODA 110 R – si vystačil s pouhými 50 koňmi. To je výzva, kterou mistr automechanik rád přijme. Už za časů NDR pracoval pro značku ŠKODA ve své domovské obci Crandorfu. Nyní už 23 let provozuje Herkommer svou vlastní dílnu: „Vozy stále vyvíjíme,“ říká.

Přečtěte si také:  Laurin & Klement RK/M (1921): Oblíbený vůz hraběte Kolowrata

Přesně v tom spočívá rozdíl oproti veteránům, které jen občas vyrazí na projížďku. Soutěžní veterán „se neopravuje, repasuje se,“ říká. „Jsou to prostě sportovní nástroje, i když jsou staré. To je jejich zvláštnost.“ A to je časově náročné. Revize vozů pro Histo-Monte trvá zhruba tři měsíce.

Splněný sen

Na start letošní Histo-Monte nastoupí také ŠKODA 110 R (rok výroby 1978). Stejně jako všechny další modely české značky musí i model 110 R na brzdu, poslední štaci před soutěží. Oranžový vůz prochází půlhodinovou zatěžkávací zkouškou na motorové brzdě. Počítač měří výkon, kontrolují se i hodnoty emisí a správnost zapalování. Herkommer je spokojený: „Vůz zkoušku za ztížených podmínek bez problémů zvládl.“

Na rally se těší, sám bude na Histo-Monte startovat ve voze ŠKODA 130 LR. „Je to pokaždé vzrušující. Když mi před pár lety na jedné soutěži ve Švýcarsku praskla kliková hřídel, sedl si můj syn ve Schwarzenbergu okamžitě do vozu a přivezl mi novou. Celou noc jsem motor opravoval, abych mohl ráno zase jet.“ Pro Herkommera to není žádný problém. Svou práci miluje: „Plním si tím svůj sen.“

V dílně Jense Herkommera v krušnohorském Schwarzenbergu se veterány značky ŠKODA připravují na 21. AvD-Histo-Monte.
V dílně Jense Herkommera v krušnohorském Schwarzenbergu se veterány značky ŠKODA připravují na 21. AvD-Histo-Monte.
Pro legendární trasu z Frankfurtu do Monte Carla připravuje veterány značky ŠKODA mechanik Jens Herkommer ve své „automobilové klinice“.
Pro legendární trasu z Frankfurtu do Monte Carla připravuje veterány značky ŠKODA mechanik Jens Herkommer ve své „automobilové klinice“.
Herkommer je spokojený Na rally se těší, sám bude na Histo-Monte startovat ve voze ŠKODA 130 LR.
Herkommer je spokojený Na rally se těší, sám bude na Histo-Monte startovat ve voze ŠKODA 130 LR.
„Je to obrovská zodpovědnost,“ říká Jens Herkommer, a přitom se dívá na motor svého „oblíbence“, vozu ŠKODA 130 RS.
„Je to obrovská zodpovědnost,“ říká Jens Herkommer, a přitom se dívá na motor svého „oblíbence“, vozu ŠKODA 130 RS.
Ať už se jedná o motor, převodovku, brzdy nebo nápravy - každý z těchto dílů se důkladně prověří, stopy opotřebení se odstraní nebo se vadné části vymění.
Ať už se jedná o motor, převodovku, brzdy nebo nápravy – každý z těchto dílů se důkladně prověří, stopy opotřebení se odstraní nebo se vadné části vymění.
V automobilové klinice se vozy značky ŠKODA důkladně kontrolují. Nezůstane při ní kámen na kameni, lépe řešeno žádný šroub utažený v matce.
V automobilové klinice se vozy značky ŠKODA důkladně kontrolují. Nezůstane při ní kámen na kameni, lépe řešeno žádný šroub utažený v matce.
Oranžový vůz prochází zatěžkávací zkouškou. Počítač měří výkon, kontrolují se i hodnoty emisí a správnost zapalování.
Oranžový vůz prochází zatěžkávací zkouškou. Počítač měří výkon, kontrolují se i hodnoty emisí a správnost zapalování.
Přečtěte si také:  Bývalý jezdec Formule 1 a vítěz závodu v Le Mans Hans-Joachim Stuck za volantem vozu ŠKODA Sport

Zdroj: Škoda Storyboard

renovace renovační dílna Schwarzenberg

Podobné články:

  • Z vrcholu na vrchol: dvě škodovky v indických horách
  • Modely ŠKODA OCTAVIA a ŠKODA SUPERB získaly titul „Vůz roku s pohonem všech čtyř kol“
  • Nová ŠKODA ENYAQ iV vystavena ve ŠKODA Muzeu
  • 8. ročník veteránské rodinné jízdy zaměstnanců ŠKODA AUTO s názvem ŠKODA Classic Tour proběhl s rekordní účastí
  • ŠKODA vstupuje v Česku do automobilového esportu – startuje on-line seriál virtuálních turnajů ŠKODA eRally Cup
  • ŠKODA ENYAQ iV a ŠKODA OCTAVIA jsou vítězi čtenářské ankety „Best Cars 2021“

On-line kalkulačky autopojištění

  • Kalkulačka: Povinné ručení
  • Kalkulačka: Havarijní pojištění
logo ŠkodaMagazín.cz
KONTAKT | REKLAMA | ODKAZY
Zásady používání souborů cookie
Jakékoliv kopírování obsahu nebo částí obsahu magazínu ŠkodaMagazín.cz je zakázáno, s výjimkou použití části obsahu s výslovným písemným (e-mailovým) svolením autorů nebo použití části obsahu formou citace. Články vyjadřují soukromý názor autora. Názory autora se nemusí ztotožňovat s názory redakce a vydavatele.

Mediální skupina:

logo ŠkodaMagazín.cz
© 2020 Pavel Srp, AutoMotoZprávy.cz
Spravovat souhlas s cookies
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb.
Funkční Vždy aktivní
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Předvolby
{title} {title} {title}