Od skromné dílny na opravu jízdních kol se Škoda Auto vypracovala na globální automobilku, působící na více než 100 národních trzích. V průběhu 125leté historie se měnil její sortiment i výrobní zázemí. Od roku 1991 je podnik součástí koncernu Volkswagen a aktuálně se transformuje v poskytovatele komplexních produktů a služeb individuální mobility.
Předsedou představenstva společnosti Škoda Auto je od srpna 2020 Thomas Schäfer. Do České republiky přišel z Jižní Afriky a hned v jednom z prvních rozhovorů pro česká média řekl: „Škoda je úžasná značka s obrovským potenciálem.“

Jakým směrem máte v úmyslu automobilku posunout?
Značce Škoda se díky práci celého týmu i mého předchůdce daří velmi dobře. Mým hlavním úkolem je psát s tímto týmem v příštích letech další kapitoly jejího úspěšného příběhu. Nadále se budeme držet Strategie 2025. Jedná se o efektivní plán, ale ještě nás čeká dlouhá cesta k dosažení veškerých cílů. Samozřejmě chci také přispívat svými nápady, abychom značku posunuli o další krok kupředu.
Co tím přesně myslíte?
Škoda Auto zaujímá v tuto chvíli jasnou pozici, za vynaložené peníze poskytuje skvělou hodnotu. U našich zákazníků výborně fungují Simply Clever řešení, mimořádná prostornost, praktičnost a jedinečný design, které nabízí každý model. Vozy Škoda budou vždy dostupné – ať už cílíme na studenty, mladé rodiny nebo starší páry. Tohoto směru se budeme držet i nadále. Kromě současné modelové řady však vidím další možnosti růstu v dobývání nových trhů či ve větším zaměření na segment dostupných vozů, tím pádem získáme příležitost významně rozšířit zákaznické portfolio.
Když zmiňujete segment dostupných vozů, máte na mysli posun směrem k levné značce?
Určitě nesměřujeme k tomu, aby se Škoda stala levnou značkou. Soustředíme se na korejské, japonské a francouzské výrobce, to jsou naši hlavní konkurenti a s nimi budeme soupeřit a společně využijeme potenciál značky. Už se těším, až v příštím roce uvedeme na trh nový model Fabia. Bude to skvělé auto, má očekávání jsou tedy velká.
Automobilový průmysl stojí nyní před velkými výzvami. Transformace směrem k pohonům šetrným k životnímu prostředí, digitalizaci a autonomnímu řízení, koronavirus a s ním spojená odbytová krize… Jak byste stručně popsal vývoj automobilového průmyslu za posledních pět let?
Branže se nyní vyvíjí rychlým tempem. Témata už byla jmenována. Bezesporu se tu jedná o program mamutích rozměrů. Já v tom ovšem vidím především šance: máme jedinečnou příležitost automobil i automobilový průmysl trvale změnit a pozvednout na novou úroveň. Je to skvělá motivace a současně velká odpovědnost. A té chceme ve společnosti Škoda Auto dostát. Co se týče odbytové krize v důsledku pandemie koronaviru, nejsem takovým pesimistou. Naše prodejní výsledky ukazují, že letošní rok v žádném případě není ztracený. Jedeme na plný plyn, abychom dosáhli maxima možného.
Vozy Škoda budou vždy dostupné – ať už cílíme na studenty, mladé rodiny nebo starší páry. Tohoto směru se budeme držet i nadále.
Milníky 30leté historie značky Škoda
- 1991 Koncern Volkswagen získává podíl ve státní automobilce Škoda, automobilová akciová společnost. Předsedou představenstva se stává Ludvík Kalma
- 1993 Společnost zavádí nové logo se souslovím Škoda Auto
- 1994 V závodě ve Vrchlabí zahajují sériovou výrobu modelu Felicia, na podzim se rozbíhá výroba těchto modelů také na mladoboleslavské lince
- 1996 Sdílení komponentů přestává být jednosměrné. Škoda Auto zahajuje dodávky také pro jiné značky koncernu
- 1996 Automobilka představuje zásadní novinku, liftback Octavia, první model nižší střední třídy v novodobé historii
- 1997 Předsedou představenstva se stává Vratislav Kulhánek
- 1998 Škoda Auto oznamuje vstup na indický trh
- 1999 Na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem se představuje Škoda Fabia, která má jako první v koncernu podvozkovou platformu A04 V Řepově na okraji Mladé Boleslavi zahajuje provoz nový, velkoryse pojatý sklad originálních náhradních dílů Škoda Parts Center
- 2000 V lednu se pokládá základní kámen nového montážního závodu v indickém městě Aurangábád ve státě Maháráštra
- 2001 Frankfurtský autosalon je svědkem efektní retro show, během níž se odhaluje nový model Superb, sedan o délce 4,8 metru
- 2007 Vozy ŠKODA se začínají vyrábět v Číně, jejich prodej zahajuje slavnostní prezentace v Šanghaji
- 2008 Šéfdesignérem se stává pětatřicetiletý Jozef Kabaň, mimo jiné absolvent londýnské Royal College of Art
- 2009 Automobilka představuje pátou modelovou řadu značky Škoda, SUV Yeti, jehož koncept byl prezentován už v roce 2005
- 2010 Čína se stává největším odbytištěm vozů Škoda
- 2014 V Mladé Boleslavi je uvedeno do provozu nové Motorové centrum, které doplňuje stávající Technologické a vývojové centrum společnost
- 2016 Přichází SUV Škoda Kodiaq, pojmenované podle aljašského města Kodiak
- 2016 V Praze startuje pilotní fáze projektu Škoda Auto DigiLab, ideové dílny, v níž se kreativní týmy věnují vývoji nových obchodních modelů i služeb
- 2017 Škoda Auto hostí první kolokvium o budoucnosti automobilového průmyslu, Sdružení automobilového průmyslu podepisuje se zástupci vlády memorandum o spolupráci
- 2017 Škoda Auto oznamuje rekordní investice do alternativních pohonů. Představuje studii VISION E, SUV kupé čistě na elektrický pohon.
- 2017 Ve Stockholmu debutuje nové SUV Škoda Karoq
- 2018 Světové veřejnosti se představuje Škoda Scala. Děje se tak v Tel Avivu, který patří ke světovým centrům start-upů Zahajuje činnost Škoda Auto DigiLab Israel. Společnost je propojena s mnoha místními start-upy a technologickými firmami, které vyvíjí nejrůznější digitální služby mobility
- 2020 Přichází Škoda Enyaq iV, první elekromobil nové generace, postavený na základech modulární platformy MEB