Tenhle tucet automobilů pohromadě znovu jen tak neuvidíte. Společná jízda inspirujících vozů 125leté historie značky ŠKODA a jejich budoucího následovníka je vskutku unikátní.
VOITURETTE A
L&K VOITURETTE A byl základní kámen automobilky, který v roce 1905 položili její zakladatelé Václav Laurin a Václav Klement. Stalo se tak deset let poté, co společně rozjeli výrobu jízdních kol a motocyklů.
SUPERB 3000 OHV
Velkorysý prostor a působivý jízdní komfort – taková byla vlajková loď automobilky ve třicátých letech minulého století. Vrcholný model už tehdy nesl jméno SUPERB, ačkoliv s dodatkem 3000 OHV.
POPULAR
Díky uspořádání transaxle s převodovkou u zadní nápravy oplýval model POPULAR MONTE CARLO nebývalou dynamikou. Vůz vznikl u příležitosti prvního úspěchu značky v legendární Rallye Monte Carlo. Toto přízvisko dodnes nese úroveň výbavy Monte Carlo, která u několika modelů evokuje slavnou sportovní historii a zdůrazňuje dynamický charakter vozu.
FELICIA
Model FELICIA z let 1959 až 1964 byl poslední kabriolet, který automobilka vyráběla. Oproti předchůdci, modelu 450, dostal řadu technických inovací včetně vinutého odpružení přední nápravy nebo moderní palubní desky.
1000 MB
Technický převrat v šedesátých letech představovalo „embéčko“ neboli ŠKODA 1000 MB z roku 1964 – vůz poprvé přinesl samonosnou karoserii a započal éru uspořádání s motorem vzadu. Inovativní byla rovněž výroba motoru tlakovým litím hliníku.
110 R
Krásné dvoudveřové kupé 110 R z roku 1970 bylo ještě dlouho po svém vzniku snem nejednoho velkého kluka. Jeho povedené tvary skrývaly rovněž koncept pohonu „vše vzadu“. Z „erka“ vycházel i soutěžní speciál 130 RS, který slavil řadu úspěchů na domácích i světových rallye i soutěžních okruzích. Dodnes se na něj označením odvolávají sportovní modely RS.
TREKKA
Předchůdcem dnešních mladoboleslavských SUV byl model TREKKA, který vycházel z původní OCTAVIE a vznikl v roce 1966 na Novém Zélandu podle specifických požadavků a potřeb místních zákazníků.
FAVORIT
Kompaktní model FAVORIT z roku 1987 představuje další milník – automobilka přešla na moderní koncepci s motorem vpředu a pohonem přední nápravy. Vůz navržený karosářským studiem Bertone se prodával také jako kombi a pickup.
OCTAVIA
V roce 1996 přišla první novodobá generace modelu OCTAVIA, která byla prvním vozem ŠKODA kompletně vyvinutým pod křídly koncernu Volkswagen. Štědrý prostor a přesvědčivý poměr ceny a kvality se následně staly pevnou součástí identity všech modelů značky.
YETI
Úspěšný vstup do kategorie SUV představoval v roce 2009 model YETI, který oslovil další skupinu zákazníků a který se pro svou praktičnost a řadu chytrých řešení stal velice oblíbeným. Na jeho úspěch navazují i současná SUV KAMIQ, KAROQ, KODIAQ i budoucí elektrický ENYAQ iV.
SCALA
Nový designový jazyk, a tedy i emocionálně pojatý exteriér přišel v roce 2018 s modelem SCALA. Současně jde o velký krok v oblasti konektivity – je to první vůz značky, který je nepřetržitě online.
ENYAQ iV
Elektrickou budoucnost symbolizuje dosud ještě maskovaný – a zanedlouho veřejnosti představený – model ŠKODA ENYAQ iV. Představuje esenci všech hodnot značky a snoubí se v něm všechny její oceňované přednosti, jako je esprit, vynalézavost, designérský um, odvaha a nápaditost spolu s moderními technologiemi.
Zdroj a foto: Škoda Storyboard