ŠkodaMagazín.cz
  • 🏠
  • Moderní škodovky
  • Staré škodovky
  • Magazín
  • Motorsport
  • Reportáže
  • Testy
  • Inzerce veteránů
  • Zásady cookies (EU)
30. 3. 2020

ŠKODA tiskne místo součástek na tajné prototypy na své 3D tiskárně respirátory

ŠKODA tiskne místo součástek na tajné prototypy na své 3D tiskárně respirátory
30. 3. 2020

Iniciativa vědců a techniků stojí za výrobou respirátorů na špičkových 3D tiskárnách. Jednu z nich provozuje ŠKODA AUTO, která se tak do pomoci zdravotníkům bojujícím s koronavirem ihned zapojila.

Respirátor, který se dá vyrábět na specifických typech 3D tiskáren a přitom splňuje nejnáročnější kritéria ochrany, vyvinuli na půdě Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC) Českého vysokého učení technického (ČVUT). Opakovatelně využitelný respirátor pomáhá chránit nositele před nákazou novým koronavirem a je určen především pro lékaře a další „bojovníky v první linii“. Celá fáze od začátku vývoje respirátoru po jeho certifikaci a start malosériové výroby trvala pouhý týden.

Na produkci respirátoru CIIRC RP95-3D se teď mohou podílet společnosti, které vlastní některý ze tří typů 3D tiskáren HP pracujících s metodou Multi Jet Fusion. Stačí kontaktovat vědce z ČVUT (kontakt zde). Jednu z několika tiskáren tohoto typu v České republice vlastní i ŠKODA AUTO, která se ihned do výroby zapojila.

skoda-respiratory-3d-tiskarna- (1)
3D tiskárna HP, na které se respirátory tisknou
skoda-respiratory-3d-tiskarna- (2)
Stanice pro chlazení a vyjmutí hotových vytištěných dílů
Pracovní plocha pro vyjímání hotových respirátorů
Pracovní plocha pro vyjímání hotových respirátorů
skoda-respiratory-3d-tiskarna- (4)
Dalším cílem je začít respirátory vyrábět sériově Foto: Michal Čížek
skoda-respiratory-3d-tiskarna- (5)
Tato metoda tisku respirátorů zajistí, že vznikne homogenní materiál, který nemá zřetelné vrstvy a není porézní Foto: Michal Čížek
skoda-respiratory-3d-tiskarna- (6)
Odstranění přebytečného prášku z vytištěné masky respirátoru Foto: Michal Čížek
skoda-respiratory-3d-tiskarna- (7)
Najednou tiskárna v bloku vytiskne soubor 60 respirátorů
skoda-respiratory-3d-tiskarna- (8)
Tiskárna tiskne respirátory po jednotlivých vrstvách
Přečtěte si také:  Hledáte dárek pod stromeček? Inspirujte se

Nejvhodnější materiál

„Na ČVUT zvolili metodu tisku Multi Jet Fusion z polyamidu PA-12. Tato metoda tisku zajistí, že vznikne homogenní materiál, který nemá zřetelné vrstvy a není porézní. To je základní předpoklad pro to, aby se v něm nedržely viry a dal se dobře dezinfikovat,“ vysvětluje volbu vědců David Vaněk, vedoucí EGV – oddělení stavby prototypů a modelů ŠKODA AUTO.

Přípravu produkce respirátoru začali on a jeho kolegové nejdříve sérií pěti ověřovacích prototypů, následně už šla do tisku větší série masek a po postupné optimalizaci celého procesu tisku teď umí na tiskárně ve ŠKODA AUTO v rámci jedné tiskové procedury vytisknout najednou 60 masek. „Vše se ladilo tak, aby masky byly v tiskové sadě co nejblíže sobě, vzájemně se přitom nijak neovlivňovaly a tisk byl co nejefektivnější,“ říká Martin Sova, koordinátor výroby plastů a kompetenčního centra 3D tisku v oddělení stavby prototypů.

Tisk jedné sady totiž trvá šestnáct hodin, následuje fáze zchlazování, která trvá zhruba stejnou dobu. Celý proces výroby je zároveň optimalizován tak, aby vznikaly skutečně stejné díly respirátorů, ať se tisknou kdekoli. „Ta opakovatelnost je nesmírně důležitá kvůli certifikaci, jen maska vyrobená touto metodou podmínky certifikace splňuje,“ vysvětluje Martin Sova, proč je potřeba použít profesionální stroje a nelze respirátory tisknout třeba na domácích tiskárnách.

Přečtěte si také:  Benefiční koncert společnosti ŠKODA AUTO a České filharmonie podpořil rodiny obětí pandemie covid-19

V oddělení EGV teď tedy místo dílů pro testovací prototypy vozů denně vznikne 60 kompletů pro respirátory. Vytištěné komplety se skládají ze čtyř dílů: hlavní masky, záslepky, redukce pro připevnění filtru a výdechové krytky. Díly putují k firmě 3Dees, která shromažďuje části od dalších dodavatelů a zajišťuje finální montáž. Hotové respirátory, které lze používat opakovaně a opakovaně je dezinfikovat a jejichž filtry vydrží v provozu až týden, pak míří na ministerstvo zdravotnictví, které řídí jejich distribuci na místa, kde jsou nejvíce potřeba.

Tym-3d_tisk-respiratoru-Jaroslav-Kafka-David_Vanek-Martin_Sova
Tým, který se na tisku respirátorů podílí (zleva): Jaroslav Kafka, David Vaněk, Martin Sova
skoda-respirator-3d-tiskarna-finalni-vyrobek
Kompletní 3D respirátor: Opakovatelně využitelný respirátor pomáhá chránit nositele před nákazou novým koronavirem a je určen především pro lékaře a další „bojovníky v první linii“

Po vrstvách

Celý proces výroby trvá desítky hodin proto, že se respirátory tisknou po vrstvách metodou spékání polyamidového prášku za pomoci infrazáření. V prvním kroku je na pracovní plochu nanesena vrstva prášku. „Nato po vrstvě přejede tisková hlava, která vypouští dvě látky, kterými v podstatě nakreslí další vrstvu hotového dílu. Potom přejede hlava s infrazářičem a prášek s látkami reaguje tak, že vznikne pevný materiál,“ vysvětluje princip tisku Martin Sova. Pracovní deska pak v dalším kroku sjede v tiskovém boxu o tloušťku vrstvy níže a vše se opakuje dokola a dokola.

Po dokončení je potřeba celek nechat vychladnout, jelikož teplota při spékání infračerveným zářením stoupá až na 180 stupňů Celsia. Celý tiskový box je přitom pečlivě utěsněn, aby z něj při tisku prášek nijak nemohl uniknout a hotové části se tedy nepohnuly, což by tisk zkazilo. A proto i chladnutí toho velkého celku trvá relativně dlouho. Přesto je to podle Martina Sovy i Davida Vaňka zdaleka nejefektivnější metoda výroby 3D tiskem.

Dalším cílem je začít respirátory vyrábět sériově. K tomu jsou ovšem potřeba formy pro vstřikování plastů, jejichž příprava trvá několik týdnů. Proto je metoda 3D tisku v současnosti tou nejlepší volbou, jak rychle zajistit respirátory alespoň pro ty nejkritičtější případy použití.

Přečtěte si také:  ŠKODA AUTO dělá v boji proti nákaze covid-19 více než je její povinnost daná státem – už měsíce testuje a připravuje se na očkování

„Našich 60 kompletů pro respirátory denně budeme dodávat, dokud to bude potřeba,“ říká David Vaněk. Až to situace dovolí, vrátí se 3D tiskárna ke své obvyklé produkci dílů pro prototypy budoucích vozů značky ŠKODA.

skoda-respiratory-3d-tiskarna-detail- (1)
Součástky respirátorů připravené k odeslání
skoda-respiratory-3d-tiskarna-detail- (2)
skoda-respiratory-3d-tiskarna-detail- (1)
skoda-respiratory-3d-tiskarna-detail- (3)
Vše se ladilo tak, aby masky byly v tiskové sadě co nejblíže sobě, vzájemně se přitom nijak neovlivňovaly a tisk byl co nejefektivnější
skoda-respiratory-3d-tiskarna-detail- (4)
Vytištěná těla respirátorů
skoda-respiratory-3d-tiskarna-detail- (5)
Výdechová krytka respirátorů
skoda-respiratory-3d-tiskarna-detail- (6)
Vytištěná těla respirátorů
skoda-respiratory-3d-tiskarna-detail- (7)
záslepka a redukce, vlevo vzadu výdechová krytka a v pozadí tělo respirátoru
skoda-respiratory-3d-tiskarna-detail- (8)
Vytištěný respirátor CIIRC RP95-3D
skoda-respiratory-3d-tiskarna-detail- (9)
Respirátor, který se dá vyrábět na specifických typech 3D tiskáren a přitom splňuje nejnáročnější kritéria ochrany Foto: Michal Čížek

Zdroj: Škoda Storyboard

3d tisk České vysoké učení technické CIIRC RP95-3D ČVUT koronavirus Multi Jet Fusion respirátor

Podobné články:

  • ACI Rally Monza: posádky ŠKODA přežily zasněžené hory a udržují si 1. a 2. místo v kategorii WRC3
  • Polská rallye: Andreas Mikkelsen vybojoval s vozem ŠKODA FABIA Rally2 evo druhé místo
  • Mistrovství ČR v rallye pokračovalo na Valašsku, Kopecký s Hlouškem berou po vyrovnaném souboji druhé místo
  • ŠKODA ENYAQ iV a ŠKODA FABIA jsou nejlepšími vozy své třídy v testu Euro NCAP
  • ŠKODA AUTO Česká republika dokončuje rozsáhlý soubor opatření na podporu své autorizované sítě
  • Škoda vybrala důležité modely ze své 125leté historie a přidala i posla budoucnosti

On-line kalkulačky autopojištění

  • Kalkulačka: Povinné ručení
  • Kalkulačka: Havarijní pojištění
logo ŠkodaMagazín.cz
KONTAKT | REKLAMA | ODKAZY
Zásady používání souborů cookie
Jakékoliv kopírování obsahu nebo částí obsahu magazínu ŠkodaMagazín.cz je zakázáno, s výjimkou použití části obsahu s výslovným písemným (e-mailovým) svolením autorů nebo použití části obsahu formou citace. Články vyjadřují soukromý názor autora. Názory autora se nemusí ztotožňovat s názory redakce a vydavatele.

Mediální skupina:

logo ŠkodaMagazín.cz
© 2020 Pavel Srp, AutoMotoZprávy.cz
Spravovat souhlas s cookies
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb.
Funkční Vždy aktivní
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Předvolby
{title} {title} {title}