Jak lépe prověřit zcela nové, plně elektrické SUV ŠKODA ENYAQ iV na Tour de France než výjezdem na Col du Galibier, historicky nejvyšší bod tohoto závodu? Vydejte se na něj s Cameronem Jeffersem, populárním cyklistickým influencerem.
Osmé nejvýše položené místo ve Francii, kam sahá asfaltová silnice, 2 642 metrů nad mořem. Právě zde leží i historicky nejvyšší bod Tour de France. Ticho nepřerušuje ani automobil stoupající v serpentinách v závěsu za silničním cyklistou. Srdce každého milovníka Tour je teď slyšet víc než dvojice, která se neúprosně blíží. Oním autem je totiž zcela nová ŠKODA ENYAQ iV sloužící řediteli Tour de France Christianovi Prudhommovi. Vzhledem k tomu, že vůz pohání výhradně elektrický motor, pohybuje se v naprostém souladu s okolní přírodou: jede lehce a tiše, slyšet je jen šum pneumatik a svist větru.
Nairo Quintana, Primož Roglič, Andy Schleck, Eddy Merckx či Marco Pantani patří k závodníkům, kteří si dojeli pro horskou prémii v jednom z nejvyšších průsmyků ve francouzských Alpách. Ryk fanoušků ale nyní vystřídalo ticho. Z obzoru vyčnívá Mont Blanc, vysoko na nebi krouží dravec, slunce opaluje jako na pláži a pozdně letní odpoledne zpříjemňuje chladný vítr.
„Ahoj já jsem Cam,“ říká třiadvacetiletý Severní Ir, který právě seskočil ze svého kola. Cameron je profesionální závodník a internetový influencer, jehož kanál na YouTube sleduje přes sto tisíc fanoušků. „Jsem tu vůbec poprvé a tohle místo nemá chybu. Výhledy kolem jsou jednoduše dechberoucí – stejně jako vzduch, který v téhle nadmořské výšce postrádá obvyklou dávku kyslíku,“ říká a dodává, že mu stačilo pár průjezdů, aby pochopil, že když sem zamíří etapa Tour de France, závodníci to mají hodně těžké. Nejenže musí urazit velkou porci kilometrů, ale kromě toho se musí připravit i na pořádné převýšení.

Zatímco ve většině etap hraje roli vedoucího vozu tradiční ŠKODA SUPERB iV, letos ji ve vybraných dnech zastoupila novinka: ŠKODA ENYAQ iV v sametově rudé metalíze. Od budoucích sériových elektromobilů z Mladé Boleslavi ji odlišuje řada úprav: nad zadními sedadly přibylo panoramatické střešní okno, z něhož ředitel Christian Prudhomme startuje závod. Uvnitř je pětikanálová vysílačka, díky níž je ve spojení s ostatními složkami Tour, především se svými komisaři a dalšími vozy tvořícími doprovod pelotonu. O přenos signálu se stará šest antén čnějících ze střechy a zádi vozu. Mezi zadními sedadly je i pověstná lednička na chlazení šampaňského, kterým ředitel závodu hostí své hosty.
Rudý lak vedoucího vozu Tour je k nepřehlédnutí, a tak není divu, že ENYAQ iV přitahuje pozornost na každém metru. Lidé se zastavují, fotí si auto, vyptávají se na různé detaily. Je znát, že Tour de France je v myslích Francouzů zakořeněná a většina lidí rozeznává loga závodu na první pohled.
„ENYAQ iV na mě zapůsobil lehkostí a tichostí. I když je o něco větší než SUPERB, řídí se výjimečně snadno,“ říká o něm Cameron, jenž si samozřejmě vyzkoušel i řízení vozu, který měl premiéru jen před pár týdny „Dojem na mě udělal vnitřním prostorem a esteticky dotaženým uživatelským rozhraním. Všechny povely a pokyny lze snadno zadávat pouhým dotykem na displeji,“ všímá si Cameron.
ŠKODA ENYAQ iV je bez nadsázky fascinujícím důkazem evoluce, kterou elektromobily prodělaly. Ráno před natáčením automobil ukazoval dojezd 510 km. Po celém dni ježdění nahoru a dolů v serpentinách pak klesl na pouhých 430 km. Kouzlo spočívá v rekuperaci. Díky častému brzdění se baterie dobíjela při každém sjezdu.
Cameron Jeffers se během natáčení musel přes vrchol přehoupnout hned několikrát. „V autě by to bylo určitě o něco pohodlnější,“ směje se a přiznává, že až se ENYAQ iV začne prodávat, bude uvažovat o jeho koupi. „I přes pokročilé technologie a skvělé vlastnosti by měl být k mání za dosažitelnou cenu. Osobně jsem z něj nadšený, protože ENYAQ iV je auto, které musí nadchnout každého fanouška pokroku a inovací. Myslím, že to může být opravdu první elektrický vůz pro širokou veřejnost,“ říká mladý Brit.
Col du Galibier a vzpomínka na prvního ředitele Tour

V průsmyku pod vrcholem Col du Galibier, přesněji u jižního vyústění tunelu, leží památník Henriho Desgrange, cyklisty, sportovního novináře, propagátora a prvního ředitele Tour de France. Pokaždé, když Tour zavítá do průsmyku, je k památníku položen vzpomínkový věneček. Od roku 1947 k tomu došlo již jednatřicetkrát, letos to bohužel v plánu není. Peloton tudy měl projet i v roce 1996, kdy ale napadlo tolik sněhu, že pořadatelé původně 190 km dlouhou etapu na poslední chvíli zrušili a místo ní zařadili 46 km dlouhý sprint. V roce 2011 sem závodníci Tour vystoupali dokonce dvakrát, aby oslavili sté výročí od historicky prvního zařazení průsmyku do itineráře závodu. Tehdy zde jedna etapa i končila. Pro vítězství si tehdy po fenomenálním šedesátikilometrovém úniku dojel Andy Schleck. Dodnes jde o nejvýše položený cíl v dějinách „Staré dámy“.