Sportovní vozy s vybraným rodokmenem si daly dostaveníčko ve francouzském Le Mans. Vstupenkou na tuhle sešlost byla dřívější účast ve zdejším legendárním závodě na 24 hodin. A proto tu s číslem 44 nechyběl ani bílý vůz ŠKODA Sport, který vytrvalostní závod jel v roce 1950.
Závod Le Mans Classic se sice nejede na 24 hodin – auta různého stáří vyrobená v letech 1923 – 1981 jedou během závodního víkendu několik jízd po 43 minutách – přesto byl start ŠKODA Sport velkou událostí. Na legendární trať se totiž o prvním červencovém víkendu vrátila poprvé po 72 letech, tehdy i nyní se stejným startovním číslem.
„S vidinou téhle chvíle jsme vůz šest let renovovali, jízda v Le Mans byla naším vysněným cílem,“ řekl po prvních několika kolech na 13,6 kilometru dlouhém okruhu Michal Velebný, jeden z pilotů a zároveň jeden těch, kdo se zasloužili o návrat auta přesně do podoby, v níž se objevilo na startu závodu v roce 1950.
Za volantem se střídal s kolegou Stanislavem Kafkou. Střídání jezdců po vzoru slavné 24hodinovky je nedílnou součástí každé jízdy na Le Mans Classic. Jednou pak jezdci musí absolvovat i tradiční start, při kterém běží přes cílovou rovinku ke svým autům, která nastartují a vyrážejí na trať.
„Chvíli jsem se přetahoval o místo s jedním soupeřem, s jiným jsme se navzájem předjížděli v jedné ze zatáček,“ popisoval své první okruhy Kafka. I jeho parťák Velebný potvrdil, že ačkoli ve své věkové kategorii závodila ŠKODA Sport s vozy vyrobenými v letech 1949 až 1956, diváci viděli sportovní výkony a ne poklidnou projížďku.
V takových soubojích může rozhodovat každičký detail. „Na dlouhých rovinkách jsme dosahovali vysoké rychlosti a motor se tak proudícím vzduchem chladil víc, než bylo potřeba,“ zmínil Kafka jednu z informací, které mu Velebný sdělil při střídání. „Pro další jízdy jsme proto zakryli část plochy chladiče,“ popsal Velebný, jak se rozhodli ještě lépe čelit soupeřům.
Ve dne, v noci
Další neodmyslitelnou součástí závodu v Le Mans je jízda v noci. Patří jak k tradiční 24hodinovce, ostatně kvůli noční části dostala ŠKODA Sport před prvním stratem v Le Mans dva přidané světlomety, tak k Le Mans Classic. Jednotlivé jízdy jsou rozplánovány tak, aby každá skupina vytvořená podle věku vozů jela za denního světla i za tmy.
„Tma smazává rozdíly ve výkonu motorů, je pro všechny stejná,“ říká Velebný a dokládá své tvrzení skokem o dvacet míst vzhůru ve výsledkové listině. „Trochu komplikace je, že část trati je osvětlená, například cílová rovinka a některé zatáčky či šikany, ve zbytku jsme odkázáni jen na světla auta,“ dodává Kafka.
Přesto je noční jízda podle nich součástí závodu a jeho atmosféry a zároveň životní zážitek. Vlastně jako celá účast přes sedmdesát let staré škodovky na tomto motoristickém svátku. „Děkujeme našim předkům, že kdysi zkonstruovali a postavili tohle krásné auto a jeli s ním sem do Le Mans. Díky nim tu teď můžeme závodit i my,“ shrnuje za oba piloty Michal Velebný.
Ačkoli posádce ŠKODA Sport šlo především o návrat vozu na trať v Le Mans, nevzdala ani sportovní ambice. V celkových výsledcích skončila na 47. místě ze 74 vozů ve své kategorii, v pořadí přepočítaném podle koeficientu ovlivněného výkonem a objemem motoru figuruje česká posádka dokonce na 43. pozici.
“Vůz si při náročném víkendu vystačil s běžnou pečlivou údržbou, vyhnuly se nám větší technické potíže. Pro naše 73 let staré auto je to úžasný výkon,“ zhodnotil Michal Velebný celý závodní víkend.
Poprvé a naposledy
Jediná účast vozu značky ŠKODA ve 24hodinovém závodě v Le Mans začala 24. června 1950 v 16 hodin. Jezdec Václav Bobek při tradičním startu přeběhl přes startovní rovinku, naskočil do vozu se startovním číslem 44, nastartoval ho a vyrazil kroužit na 13,65 kilometru dlouhý okruh. Škodovácká premiéra v Le Mans se dlouho dařila nad očekávání. Bobek a jeho parťák Jaroslav Netušil jezdili na druhém místě své kategorie do 1 100 cm3 a na pátém místě v celkovém průběžném hodnocení podle koeficientu výkonnosti. Průměrná rychlost závodního speciálu ŠKODA Sport dosahovala 126 kilometrů za hodinu.
Když vůz s číslem 44 kroužil na trati své 121. kolo, vyřadila ho v podstatě drobná, ale v podmínkách závodu zásadní a neopravitelná technická závada – prasklá pojistka ojničního čepu. Po 13 hodinách tak skončil mladoboleslavský sen o úspěchu na slavné 24hodinovce v Le Mans. V dalších letech už se sportovní speciály ŠKODA vinou vyhrocené politické situace závodu účastnit nemohly.