ŠkodaMagazín.cz
  • 🏠
  • Moderní škodovky
  • Staré škodovky
  • Magazín
  • Motorsport
  • Reportáže
  • Testy
  • Inzerce veteránů
  • Zásady cookies (EU)
7. 4. 2021

Laurin & Klement RK/M (1921): Oblíbený vůz hraběte Kolowrata

Laurin & Klement RK/M (1921): Oblíbený vůz hraběte Kolowrata
7. 4. 2021

Kreativní podnikatel Alexandr „Saša“ Kolowrat–Krakovský stál nejen u zrodu rakouského filmového průmyslu, ale významnou stopu zanechal také coby nadšený automobilový závodník. Hrabě Kolowrat–Krakovský stál za vznikem unikátní přestavby původního modelu Laurin & Klement RK, která dnes patří k nejcennějším exponátům Národního technického muzea v Praze. Společnost Laurin & Klement získala předválečný sportovní phaeton převzetím liberecké automobilky RAF (Reichenberger Automobil Fabrik) a později jej osadila novým výkonnějším motorem o objemu 4,7 l. Automobilka z Mladé Boleslavi tak stála za druhým, závodním životem vozu, který sklízel četné úspěchy na prvních sportovních podnicích v nově vzniklém Československu.

Zajímavou a dnes už pozapomenutou kapitolou z historie automobilky Laurin & Klement představuje převzetí liberecké značky RAF (Reichenberger Automobil Fabrik) zaměřené na kusovou výrobu luxusních vozů. Její zakladatel a mimo jiné jeden z prvních majitelů automobilu ve střední Evropě, baron Theodor von Liebieg, byl současně také členem správní rady konkurenční mladoboleslavské firmy Laurin & Klement. Toto spojení se ukázalo být pro Liebiega velmi strategické v momentě, kdy seznal, že nákladná produkce modelů RAF začíná být pro jeho vlastní podnik finančně neúnosná. V roce 1912 se tedy vcelku snadno dohodl s rostoucí a efektivněji vyrábějící automobilkou Laurin & Klement na převzetí liberecké značky, které bylo záhy posvěceno mladoboleslavskou správní radou.

1921-Laurin_a_Klement_RKM-historicke_foto- (1)
1921-Laurin_a_Klement_RKM-historicke_foto- (2)

Nedlouho před prodejem RAF se von Liebiegovi ještě podařilo od firmy Daimler získat licenci na výrobu bezventilových šoupátkových motorů Knight, které ve své době patřily mezi progresivní konstrukce. Tak se do výrobního programu mladoboleslavské firmy dostal model RK (RAF – Knight), což byl prakticky nezměněný původní typ liberecké značky RAF 18/50 HP. Zákazníkům byl nabízen od roku 1913 jako luxusní landaulet, tedy automobil s polootevřenou karoserií, kde otvíratelná je část střechy nad cestujícími poslední řadě. Do roku 1915 opustilo výrobní závod v Mladé Boleslavi 116 automobilů Laurin & Klement RK v různých provedeních.

Přečtěte si také:  Prototyp kombi s motorem vzadu ŠKODA typ 990 „Hajaja“ vznikl v roce 1963 v jediném exempláři

V roce 1913 byl postaven i sportovní phaeton pro hraběte Kolowrata. Vůz o hmotnosti 1400 kg byl poháněn čtyřválcem o objemu 4712 cm³ s šoupátkovým rozvodem a výkonem 36,8 kW/50 koní. Lamelová spojka přenášela jeho točivý moment na čtyřrychlostní převodovku se čtvrtým stupněm v přímém záběru. Vůz byl odpružený podélnými půleliptickými pery, měl řízení se šroubem a maticí, dvě nožní brzdy na převody (jednu před převodovkou, druhou za převodovkou) a ruční čelisťovou brzdu na zadní kola. Alexander Kolowrat se s vozem nejen úspěšně zúčastnil Alpské jízdy v letech 1913 a 1914, ale používal jej i pro osobní přepravu. Během první světové války dal vůz do armádních služeb a v roce 1916 už měl najeto úžasných 70 000 km bez větší poruchy.

1921-Laurin_a_Klement_RKM- (1)
1921-Laurin_a_Klement_RKM- (2)
1921-Laurin_a_Klement_RKM- (3)
1921-Laurin_a_Klement_RKM- (4)
1921-Laurin_a_Klement_RKM- (5)
1921-Laurin_a_Klement_RKM- (6)
1921-Laurin_a_Klement_RKM- (7)
1921-Laurin_a_Klement_RKM- (8)
1921-Laurin_a_Klement_RKM- (9)
1921-Laurin_a_Klement_RKM- (10)
1921-Laurin_a_Klement_RKM- (11)

To je ale pouze jedna část historie pozoruhodného automobilu. Také v té druhé sehrál zásadní úlohu hrabě Kolowrat, který zůstával i po válce akcionářem a příznivcem mladoboleslavské značky. Nebylo pro něj proto obtížné iniciovat tovární přestavbu svého osmiletého vozu v podobě instalace nového závodního čtyřválcového motoru s ventilovým rozvodem OHV, který kromě nemalého objemu 4713 cm³ a výkonu 55 kW/75 koní zaujal třeba také zdvojeným magnetoelektrickým zapalováním. Vůz dostal nové označení RK/M.

Přečtěte si také:  110 let Alpské jízdy: Vozy Laurin & Klement úspěšné v nejtěžší rallye počátku 20. století

Zatímco standardní model RK dosahoval maximální rychlosti 90-100 km/h, „Kolowratova“ verze OHV zvládala až 125 km/h. Těžko se divit, že inovovaný vůz sklízel v první polovině 20. let s Františkem Svobodou za volantem četné úspěchy na domácích závodních tratích. Kromě vítězství v Mezinárodní soutěži spolehlivosti Československem 1921 a Mezinárodních automobilových závodech lázeňských měst 1922 zaznamenal úspěchy například i v závodech do vrchu. Na Zbraslav – Jíloviště 1922 se Svoboda umístil třetí a v závodě Schöber zvítězil ve třídě do 5300 cm³.

Přestože Kolowratův vůz prošel v následujících dekádách dílčími opravami a úpravami, dočkal se nového tisíciletí jako jeden z nejatraktivnějších exponátů Národního technického muzea v Praze. Jeho impozantní rozměry spolu s atraktivním designem, vzrušující patinou a zajímavou historií mu v roce 2015 vynesly zasloužené vítězství v jedné z hlavních kategorií soutěže elegance historických vozidel na zámku Loučeň.

historie Laurin & Klement Laurin & Klement RK/M Saša Kolowrat veterán

Podobné články:

  • 110 let Alpské jízdy: Vozy Laurin & Klement úspěšné v nejtěžší rallye počátku 20. století
  • SLAVIA. Právě tak se bude jmenovat krásný sportovní vůz bez střechy odkazující na 125leté výročí automobilky ŠKODA
  • Nová ŠKODA KUSHAQ: Vůz světového formátu vyrobený v Indii
  • Modely ŠKODA OCTAVIA a ŠKODA SUPERB získaly titul „Vůz roku s pohonem všech čtyř kol“
  • HoppyGo zahájilo spolupráci s Anny Carmat, pro vůz ŠKODA Octavia nabídne multifunkční matraci
  • Designové skici poodhalují nový vůz ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV

On-line kalkulačky autopojištění

  • Kalkulačka: Povinné ručení
  • Kalkulačka: Havarijní pojištění

Oblečení ŠKODA

logo ŠkodaMagazín.cz
KONTAKT | REKLAMA | ODKAZY
Zásady používání souborů cookie
Jakékoliv kopírování obsahu nebo částí obsahu magazínu ŠkodaMagazín.cz je zakázáno, s výjimkou použití části obsahu s výslovným písemným (e-mailovým) svolením autorů nebo použití části obsahu formou citace. Články vyjadřují soukromý názor autora. Názory autora se nemusí ztotožňovat s názory redakce a vydavatele.

Mediální skupina:

logo ŠkodaMagazín.cz
© 2020 Pavel Srp, AutoMotoZprávy.cz
Spravovat souhlas s cookies
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb.
Funkční Vždy aktivní
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Předvolby
{title} {title} {title}