ŠkodaMagazín.cz
  • 🏠
  • Moderní škodovky
  • Staré škodovky
  • Magazín
  • Motorsport
  • Reportáže
  • Testy
  • Inzerce veteránů
  • Zásady cookies (EU)
10. 3. 2021

Jubileum v hlavním výrobním závodě společnosti ŠKODA AUTO: 15 milionů automobilů z Mladé Boleslavi od roku 1905

Jubileum v hlavním výrobním závodě společnosti ŠKODA AUTO: 15 milionů automobilů z Mladé Boleslavi od roku 1905
10. 3. 2021

Společnost ŠKODA AUTO oslavila ve svém domovském městě mimořádné jubileum: dnes sjel v jejím hlavním výrobním závodě z linky 15 miliontý automobil vyrobený v Mladé Boleslavi od roku 1905. Jubilejním vozem je ŠKODA ENYAQ iV v metalickém odstínu stříbrná Arctic. V roce 1905 zde průkopníci mobility Václav Klement a Václav Laurin vyjeli z tovární haly se svým prvním automobilem, modelem Voiturette A. Společnost ŠKODA AUTO svůj hlavní výrobní závod průběžně modernizuje a investuje tak do budoucnosti své automobilové výroby.

Michael Oeljeklaus, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast výroby a logistiky, vysvětluje: „Srdečně blahopřeji k tomuto mimořádnému jubileu všem zaměstnancům závodu v Mladé Boleslavi. S 15 miliony automobilů je náš hlavní výrobní závod jedním z nosných pilířů úspěchu značky ŠKODA. Již po řadu let je tento závod díky své výrobě komponentů velice významný v rámci celého koncernu Volkswagen. Jubilejní vůz ŠKODA ENYAQ iV je zároveň i symbolem naší další cesty: kontinuálně digitalizujeme výrobu a důsledně realizujeme naší strategii elektromobility. Současně využíváme synergií v koncernovém výrobním svazku k tomu, abychom vyráběli moderní a atraktivní vozy, schopné nadchnout naše zákazníky po celém světě.“

Přečtěte si také:  ŠKODA AUTO testuje v závodě v Mladé Boleslavi možnosti mobilní sítě 5G ve výrobě

Počátky výroby automobilů v Mladé Boleslavi sahají až do dob firmy Laurin & Klement, z níž později vzešla dnešní společnost ŠKODA AUTO. V roce 1905 se zakladatelé Václav Laurin a Václav Klement rozhodli ukončit výrobu jízdních kol a věnovat se pouze výrobě motocyklů a automobilů. Historické tovární haly, z nichž vyjel jako první automobil vůz Voiturette Typ A, dodnes stojí a již několik desítek let v nich sídlí ŠKODA Muzeum.

Hned naproti němu, na druhé straně silnice, se rozkládá moderní výrobní závod, v němž v současné době zhruba 29 100 zaměstnanců vyrábí šest modelových řad: ŠKODA FABIA, SCALA a OCTAVIA, stejně jako modelové řady kategorie SUV ŠKODA KAMIQ, KAROQ a model ENYAQ iV s čistě elektrickým pohonem. Pro výrobu modelu ŠKODA ENYAQ iV společnost ŠKODA AUTO přestavěla stávající výrobní linku a uzpůsobila jí pro montáž vozů na platformě MEB. Tato linka tak jako jediná v celém koncernu Volkswagen umožňuje paralelní výrobu modelů na bázi modulární elektrifikované platformy (MEB) a modulární platformy s příčně uloženým motorem (MQB). Od konce listopadu 2020 tu vedle modelu OCTAVIA a kompaktního SUV ŠKODA KAROQ vzniká také model ŠKODA ENYAQ iV s bateriovým pohonem.

Škoda už vyrobila dva miliony SUV. Jubilantem je Kamiq

Tato inovace je jen jedním z důmyslných příkladů průběžné modernizace výrobních závodů společnosti ŠKODA AUTO. Do popředí se přitom dostávají metody Průmyslu 4.0, projekty digitalizace a automatizace. Ještě před společnou výrobní linkou pro modely MQB a MEB automobilka například uvedla do provozu vysoce moderní lakovnu s kapacitou až 168 000 karoserií a vytvořila tak více než 650 nových pracovních míst. Na začátku roku 2021 otevřela ŠKODA AUTO v areálu mladoboleslavské továrny novou centrální pilotní halu pro práci na předsériových vozech a krátce předtím zahájilo svůj provoz také centrum pro výrobu testovacích nosičů a prototypů.

Kromě automobilů vyrábí společnost ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi i motory, manuální převodovky MQ 200 a MQ 100, nápravy i vysokonapěťové baterie pro plug-in-hybridní modely několika koncernových značek. V únoru 2021 tu z linky sjela už 100 000. trakční baterie.

Úspěšná historie pod křídly koncernu Volkswagen

Rozmach hlavního výrobního závodu společnosti ŠKODA AUTO a jubileum v podobě 15 milionů vyrobených vozů jsou těsně svázány se vstupem značky do koncernu Volkswagen v roce 1991, jehož třicáté výročí si značka letos připomene. Od té doby v Mladé Boleslavi vzniklo přes 10 700 000 vozů. Partnerství s německým koncernem umožnilo značce ŠKODA vzestup z lídra lokálního trhu do pozice globálně úspěšného velkoobjemového výrobce.

Mladoboleslavský závod dnes hraje klíčovou roli v realizaci strategie elektromobility automobilky. Model ENYAQ iV je jediným automobilem na bázi platformy MEB z koncernu Volkswagen, který v Evropě vzniká mimo území Německa.

Vedle hlavního výrobního závodu provozuje společnost ŠKODA AUTO i vlastní výrobní závody v Kvasinách a ve Vrchlabí. V Kvasinách automobilka vyrábí model ŠKODA SUPERB, model SUPERB iV s plug-in-hybridním pohonem, dále SUV ŠKODA KODIAQ a KAROQ. Z vysoce moderního závodu na výrobu komponentů ve Vrchlabí pochází automatické dvouspojkové převodovky (DSG) DQ200. V uplynulém roce v českých výrobních závodech navzdory odstávce výroby, způsobené pandemií koronaviru sjelo z linek více než 750 000 automobilů. Vozy značky ŠKODA se vyrábí také na Slovensku, na Ukrajině, v Číně, v Indii a v Rusku. Od roku 1905 automobilka na celém světě vyrobila více než 24 800 000 vozů.

Přečtěte si také:  Novinky na silnicích, aneb zdražení povinného ručení o 4 % či elektronická dálniční známka

Nejdůležitější mladoboleslavské modely od roku 1905 do současnosti

Prvním z 15 milionů automobilů z Mladé Boleslavi byl slavný model L&K Voiturette A, který z českých továrních hal vyjížděl v letech 1905 až 1907. V podobě modelu ŠKODA SUPERB se v roce 1934 objevila nová vlajková loď modelové palety. Úspěchy, kterých značka ŠKODA dosahovala už od prvních startů v Rallye Monte Carlo, výrobce v roce 1936 inspirovaly k vývoji speciálního modelu ŠKODA POPULAR MONTE CARLO. Tento dvoudveřový vůz dosahoval rychlosti až 110 km/h a v Mladé Boleslavi se vyráběl do roku 1938. Model ŠKODA 1000 MB – první velkosériový automobil v tehdejším Československu – se svou konstrukcí s vzadu uloženým motorem a samonosnou karoserií představoval v roce 1964 počátek nové technické koncepce. S modelem ŠKODA FAVORIT, prvním vozem značky s motorem vpředu a pohonem předních kol, začala v roce 1987 nejprve ve Vrchlabí a o rok později i v Mladé Boleslavi nová éra. Z hlavního výrobního závodu pochází také srdce značky – model ŠKODA OCTAVIA. První novodobá generace budoucího bestselleru byla představena 3. září 1996 a včetně verze OCTAVIA TOUR trvala její éra až do roku 2010. Od roku 2019 sjíždí v Mladé Boleslavi z linky kompaktní model ŠKODA SCALA, první model automobilky na bázi platformy MQB A0 z koncernu Volkswagen. V podobě modelu ŠKODA ENYAQ iV s bateriovým čistě elektrickým pohonem vyrábí společnost ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi od roku 2020 svůj první sériový model, který byl již od počátku koncipován jako čistě elektrický vůz s nulovými lokálními emisemi.

15 milionů továrna výroba

Podobné články:

  • Výrobní jubileum v Mladé Boleslavi: ŠKODA AUTO vyrobila třímiliontý motor řady EA211
  • ŠKODA AUTO a energetická společnost ČEZ postaví v závodě v Mladé Boleslavi další fotovoltaickou elektrárnu
  • ŠKODA AUTO testuje v závodě v Mladé Boleslavi možnosti mobilní sítě 5G ve výrobě
  • ŠKODA AUTO přivítala veteránskou rally Sachsen Classic přímo v Mladé Boleslavi. Závodníci projížděli továrnou
  • ŠKODA Parts Center v Mladé Boleslavi již 20 let zajišťuje spolehlivé a rychlé zásobování originálními díly
  • Průmysl 4.0: ŠKODA AUTO v závodě ve Vrchlabí využila „digitální dvojče“

On-line kalkulačky autopojištění

  • Kalkulačka: Povinné ručení
  • Kalkulačka: Havarijní pojištění
logo ŠkodaMagazín.cz
KONTAKT | REKLAMA | ODKAZY
Zásady používání souborů cookie
Jakékoliv kopírování obsahu nebo částí obsahu magazínu ŠkodaMagazín.cz je zakázáno, s výjimkou použití části obsahu s výslovným písemným (e-mailovým) svolením autorů nebo použití části obsahu formou citace. Články vyjadřují soukromý názor autora. Názory autora se nemusí ztotožňovat s názory redakce a vydavatele.

Mediální skupina:

logo ŠkodaMagazín.cz
© 2020 - 2023 | Pavel Srp, AutoMotoZprávy.cz
Spravovat souhlas s cookies
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb.
Funkční Vždy aktivní
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Předvolby
{title} {title} {title}