ŠKODA AUTO v Indii stabilně vykazuje rekordní měsíční a čtvrtletní prodeje a od té doby, co připravila platformu MQB-A0-IN pro modely KUSHAQ a SLAVIA, je zodpovědná za globální platformu MQB A0. To rovněž svědčí o úspěchu značky v Indii. Podívejme se však, kde tento příběh začal.
Klíčovým pojmem je INDIA 2.0. Tento projekt znamená pro koncern Volkswagen v Indii další velký krok. V polovině roku 2018 koncern oznámil, že ŠKODA AUTO povede pět koncernových značek v regionu a připraví udržitelnou modelovou kampaň pro značky ŠKODA a Volkswagen v Indii. Skupina rovněž oznámila investici ve výši jedné miliardy eur na realizaci tohoto programu.
Třetí výročí založení
Důležitým momentem na cestě k projektu INDIA 2.0 bylo v roce 2019 sloučení tří indických dceřiných společností koncernu Volkswagen v oblasti osobní dopravy — Volkswagen India Private, Volkswagen Group Sales India Private a ŠKODA AUTO India Private do jednoho subjektu s názvem ŠKODA AUTO Volkswagen India Private. Cílem spojení bylo využít synergií, spojit technické a manažerské znalosti všech tří společností, umožnit rychlejší a koordinované rozhodování a uvolnit potenciál koncernu Volkswagen na vysoce konkurenčním indickém trhu.

Na univerzální platformě MQB vznikly dva zcela nové modely, které se až z pětadevadesáti pěti procent vyrábějí lokálně. V lednu 2019 bylo v Púně otevřeno nové technologické centrum, kde inženýři vyvíjejí vozidla na míru potřebám zákazníků na indickém subkontinentu, včetně řízení projektů, elektroniky, infotainmentu, designu karoserie, interiéru nebo podvozku. Výroba lokálně vyráběných SUV a sedanů se rozběhla v roce 2020.
Zatím nejlepší rok
Poslání skupiny v rámci projektu INDIA 2.0 je plně v souladu s vizí „Atmanirbhar Bharat“, což v překladu znamená „soběstačná Indie“. Tento termín indická vláda zavedla pro ekonomický rozvoj země.
„Úzce jsme spolupracovali s indickými dodavateli, aby splňovali standardy skupiny, osvědčené postupy a globální technologie. Je nám velkou ctí, že mnozí z nich se stali dodavateli koncernu Volkswagen i v celosvětovém měřítku. Díky snaze koncernu vyvíjet a vyrábět v Indii vozy, v nichž budou lidé jezdit po celém světě, vznikla rovněž silná základna vývojářů a inženýrů pracujících z Indie. Prostřednictvím projektu INDIA 2.0 jsme také podpořili globální dodavatele, aby v Indii založili své provozy, získali a vyškolili místní pracovní sílu v souladu s národní iniciativou „Skill India“. Pandemie dále urychlila potřebu lokálnějších a efektivnějších dodavatelských řetězců,“ říká Piyush Arora, generální ředitel a jednatel společnosti ŠKODA AUTO Volkswagen India.
ŠKODA KUSHAQ
Široká obliba sedanů ŠKODA SLAVIA a Volkswagen Virtus a SUV ŠKODA KUSHAQ a Volkswagen Taigun se odráží v prodejích a zároveň potvrzuje úspěšnost projektu INDIA 2.0. I díky těmto modelům dosáhl koncern VW v Indii historicky nejvyšších prodejů — od ledna do září 2022 se prodalo více než 75 000 vozů, což představuje skvělý meziroční nárůst o 120 procent. Samostatné prodejní výsledky značky ŠKODA za letošní rok (od ledna do září) překonaly to, čeho značka dosáhla za celý loňský rok. Za prvních devět měsíců roku 2022 ŠKODA AUTO prodala v Indii přes 41 000 vozů, což je historicky nejvyšší číslo a nárůst o 167 procent. Indie se tak celosvětově stala jedním ze tří největších trhů společnosti ŠKODA AUTO.
Dvoumodelová ofenzíva
Právě model ŠKODA KUSHAQ znamenal pro značku v Indii začátek nové éry. Toto SUV bylo prvním sériovým vozem projektu INDIA 2.0 — a prvním vozem značky ŠKODA vyvinutým a vyrobeným v Indii a pro Indii a pro celý svět. Název pochází z prastarého indického jazyka sanskrt, v němž „Kušak“ znamená král nebo vládce. V současné době je v Indii vůbec nejprodávanějším vozem značky ŠKODA a zároveň také první v Indii vyrobenou škodovkou, která zamíří i do dalších zemí. Automobilka nedávno zahájila export modelu KUSHAQ na trhy v Perském zálivu (Bahrajn, Kuvajt, Omán, Katar, Saúdská Arábie, Spojené arabské emiráty).
ŠKODA SLAVIA
„Druhým vozem značky ŠKODA vyvinutým pro specifické požadavky indických zákazníků byla SLAVIA. Tradiční sedan, který lze nejlépe popsat jako propojení světů, dostal dynamický design a řadu moderních řešení. Vůz s karoserií tradičního sedanu — se stupňovitou zádí a výklopným víkem zavazadlového prostoru — je reakcí na neutuchající poptávku indických zákazníků v tomto segmentu. Zároveň však SLAVIA dostala moderní a dynamický design s krystalickými prvky, díky nimž je typickou značkou ŠKODA pro 21. století. SLAVIA si ve svém segmentu rychle získala oblibu a významně přispívá k růstu značky. Připravuje se také uvedení vozů KUSHAQ a SLAVIA ve Vietnamu, což je pro tým v Indii důležitý milník,“ líčí Arora.
Růst oblíbenosti značky přispívá k úspěchu všech prodávaných modelů. ŠKODA OCTAVIA je jedním z nejprodávanějších místně vyráběných vozů v Indii, navíc patří mezi nejdéle nepřetržitě prodávané modely. Také limuzína SUPERB a SUV KODIAQ přitahují ke značce nové zájemce o luxusní vozy a ve svých segmentech se prosadily.
„Všechny naše lokálně vyráběné vozy, jako jsou OCTAVIA a SUPERB, doplňují naše produktové portfolio, kterému dominují vozy INDIA 2.0, a pomáhají nám udržet si v zemi pozici luxusní třídy. OCTAVIA má mezi lokálně montovanými modely značky ŠKODA výhodu historického prvenství a těší se obrovské oblibě fanoušků. Nadšenci si totiž značku ŠKODA spojují právě s modelem OCTAVIA. Spolu s modely SUPERB a KODIAQ nám pomáhá udržovat prémiovou image a klientelu. Proto jsou pro nás tyto modely stejně důležité jako modelová řada INDIA 2.0,“ uzavírá šéf ŠKODA AUTO Volkswagen India.
Které funkce mají indičtí zákazníci nejraději? Mají požadavky specifické pro danou zemi? Jaké jsou plány značky v Indii z hlediska udržitelnosti a uhlíkové neutrality? Rozšíří se v Indii v dohledné době elektromobily? Odpovědi na tyto a další otázky přineseme již brzy v rozhovoru s šéfem společnosti ŠKODA India Piyushem Arorou.