ŠkodaMagazín.cz
  • 🏠
  • Moderní škodovky
  • Staré škodovky
  • Magazín
  • Motorsport
  • Reportáže
  • Testy
  • Inzerce veteránů
  • Zásady cookies (EU)
28. 4. 2021

Cyklista a řidič auta. Jak spolu správně fungovat na silnici

Cyklista a řidič auta. Jak spolu správně fungovat na silnici
28. 4. 2021

Rozptýlená pozornost je jev společný řidičům, chodcům i cyklistům a jedna z hlavních příčin nehod. Jak se tedy chovat a jak nám pomáhají moderní technologie?

Dávej pozor! Jednoduchý požadavek, který slýcháme skoro od narození. A málokde najde uplatnění víc než za volantem, za řídítky, na přechodech, v ulicích. Jak tříbit dovednosti za volantem i mimo automobil tak, aby k nebezpečným situacím docházelo co nejméně? Projděte si tipy pro řidiče i cyklisty.

Přečtěte si také:  ŠKODA AUTO je již po 18. oficiálním hlavním partnerem Tour de France

Řidiči za volantem dělají, marná sláva, různé vylomeniny. Telefonují bez hands-free, za jízdy jedí a pijí, hledají rtěnku v kabelce, podrbou psa, kochají se krajinou, esemeskují nebo se věnují sociálním sítím. Věcí, které odvádějí naši pozornost, je dlouhá řada a v dnešní moderní komunikační době jsou navíc tak lákavé. Netýká se to jen řidičů – cyklisté mají v uších sluchátka a vozí objemné batohy i jiný náklad, nebo děti v sedačce či ve vozíku. Chodci kromě sluchátek často koukají do telefonu, což je obzvlášť při přecházení silnice opravdu nebezpečné. Podívejte se, jak i jim mohou pomoci asistenční systémy automobilu:

„Jednou z hlavních příčin dopravních nehod je nedostatek pozornosti. Věnujeme se mobilu, posloucháme hudbu a ruší nás řada okolních vjemů. Jedná se tak o hlavní bod zájmu mnoha našich bezpečnostních asistenčních systémů. Například hlídání slepého úhlu odhalí auta, chodce, cyklisty a v podstatě jakýkoliv pohyb po stranách za vozidlem a upozorní řidiče blikáním světla ve vnějších zpětných zrcátkách,“ říká Robert Šťastný, jeden ze členů týmu Výzkumu dopravní bezpečnosti Škoda Auto.

I cyklista musí předvídat

Než s jarem vyrazíte poprvé na kolo, je kromě prohlídky stroje dobré naladit se po zimě do role cyklisty. Na co myslet?

Přečtěte si také:  MOL Česká republika dodává pohonné hmoty pro nové automobily ŠKODA

Poslouchejte své tělo

Před šlápnutím do pedálů protáhněte svaly a šlachy a první stovky metrů jeďte zvolna, ať tělo dostanete do provozní teploty. Sledujte, jak se cítíte, a naučte se poznat chvíli, kdy přichází únava a tělo potřebuje trochu odpočinku. Ten moment může často přijít, když jste v nejlepším a královsky si užíváte – platí to především při horské cyklistice a dovádění na single tracku či v bikeparku.

Člověk by si měl vypěstovat vlastně ekvivalent systému, který nabízejí moderní automobily. „I když řidič do auta nasedá v dobré kondici a svěží, může se po čase dostavit únava. Tu hlídá další bezpečnostní systém, který upozorní na vhodnost zastávky a odpočinku. A pokud řidič přestane reagovat a auto zjistí, že nemá jízdu pod kontrolou, snaží se řidiče probudit k reakci a případně i samo zastaví,“ popisuje Šťastný.

skoda-zpetne_zrcatko-cyklista

Trénujte si rychlé rozhodování, ne jen svaly

Lesní cesty a pěšiny se kříží a většinou nepatří jen cyklistům – potkáváme lidi se severskými hůlkami, rodiny, pejskaře s jejich čtyřnohými kamarády… Když se v lese dá jet na kole, neznamená to, že máme přednost. Je nutné naučit se neustále sledovat okolí, v podstatě pořád počítat s tím, že nám pod kola může někdo či něco skočit. Stejně jako v autě bychom i na kole měli jezdit jen tak rychle, abychom dokázali zabrzdit na vzdálenost, na kterou vidíme.

Čtěte terén

Je nasnadě, že když prší, kameny a kořeny budou klouzat. Že ostré slunce vás může oslnit. Že když je sucho, kolega vpředu může rozvířit prach tak, že nic neuvidíte. Bohužel řada cyklistů jako by to nechápala. I na kole platí zásady známé z aut – třeba dodržování bezpečné vzdálenosti od toho vpředu. Každý přece ví, že když se bude „lepit“ na kolegu před sebou, stačí malé podklouznutí na navlhlém kameni nebo vyhnutí se louži – a hromadný pád je na světě.

Přečtěte si také:  Škoda je i v roce 2023 partnerem cyklistických závodů Kolo pro život a Prima Cup

Vypěstujte si cyklistickou variantu dalšího z asistenčních systémů v autech. Kam nevidíte, jeďte pomalu; před zatáčkou přibrzděte, ať máte čas a prostor vejít se na svou dráhu. Dávejte pozor, abyste nepřejížděli do protisměru. „Když řidič nedává pozor a třeba hladí psa nebo se věnuje dítěti na vedlejším či zadním sedadle, může nechtěně pohnout volantem a vyjet ze směru jízdy. Proto je tu asistent pro udržování vozu v jízdním pruhu, který auto sám srovná zásahem do řízení, přiblíží-li se k pruhům na vozovce,“ vysvětluje Šťastný.

Když cyklista je i řidič

Aby vzájemné soužití motoristů a cyklistů bylo co nejhladší, musejí nabídnout svou dávku ohleduplnosti a předvídavosti i řidiči. Kromě toho, že bychom si všichni měli dát za cíl míjet cyklisty s dostatečným a citlivým odstupem – a klidně prostě chvíli počkat, když předjetí není bezpečné – na co dál bychom za volantem měli pamatovat?

Předjíždění i přes plnou čáru, ale s velkým odstupem. Cyklisté budou před agresivitou řidičů chráněni novým zákonem

Dveře otevírejte holandským hmatem

Když vystupujeme z auta, měli bychom si být jisti, že se zezadu neblíží cyklista nebo jezdec na skútru či motorce. Otevřít mu dveře do jízdy zavání ošklivými střety a zraněními. V moderních vozech je sice na stráži výše zmiňovaný asistent slepého úhlu, ještě lépe je se vždy přesvědčit na vlastní oči. Dobrý fígl vymysleli v Nizozemsku, které je svou přízní ke všemu „cyklo“ světově proslulé. Holanďané přišli s takzvaným „Dutch Reach“, což se dá přeložit jako holandský chvat – tedy za kliku vzít vždy rukou od dveří vzdálenější. V tu chvíli se totiž tělo přirozeně otočí do strany a člověk se automaticky ven podívá, ještě než dveře otevře; přinejmenším periferně zachytí pohybující se objekt.

Pozor při odbočování vpravo

Často tento nešvar vídáme: auto předjede pomalu jedoucí kolo, načež odbočuje doprava. Musí přitom zkřížit cyklistovu dráhu. Ten buď má dost času přibrzdit nebo zastavit, anebo to štěstí nemá a střet a často i let přes střechu auta je na světě. Opět platí (pro řidiče i cyklistu) – buďte ve střehu a mějte i toto na paměti!

Přečtěte si také:  Co ukrývá Škoda Superb ve službách profesionálních cyklistek?

Asistenti potřebují řidiče

Motoristům dnes pomáhá řada chytrých asistentů. Přesto je nutné si uvědomit, že dělají pouze to, co napovídá jejich označení – nabízejí asistenci. „I ty nejlepší podpůrné systémy jsou bez zodpovědného, pozorného a soustředěného řidiče k ničemu,“ uzavírá dopravní expert Robert Šťastný.

Don’t be a traffic dummy

Z prostředí platformy We Love Cycling vzešla bezpečnostní kampaň, která napříč trhy, kde ŠKODA AUTO působí, upozorňuje na časté chyby a nepozornost v silničním provozu. Místo kaskadérů se v nepříjemných dopravních situacích objevují testovací figuríny. A protože jejich anglický název „dummy“ znamená jak figurínu užívanou při cash testech, tak hlupáka, dělají figuríny hloupé chyby. Například na kole zbytečně telefonují.

Kampaň podpoří sedm spotů – tři věnované cyklistice, tři zaměřené na asistenční systémy v automobilech značky ŠKODA, jako jsou modely Enyaq iV a Octavia Scout, a v posledním expert na bezpečnost provozu Robert Šťastný vysvětluje právě asistenční funkce vozů mladoboleslavské automobilky. Jak ale zdůrazňuje, pozornost řidiče je stále nejlepší obrana proti nehodě. A je jedno, jestli sedí za volantem auta nebo za řídítky kola.

Jdete pěšky?

Také pozornost chodců odvádí řada věcí, od reklam a billboardů přes blikající výlohy a všemožné obrazovky po pouliční umělce či lákavě vonící stánky s dobrotami. Pokud se ulicemi pohybujete po vlastních, mějte tyto rušivé elementy na paměti a neustále buďte ve střehu; koneckonců i na pěší zóně se čas od času objeví třeba popelářská multikára.

Přečtěte si také:  ŠKODA AUTO testuje brýle rozšířené reality pro údržbu strojů a technická školení

S bezpečím v provozu souvisejí ještě dvě věci:

  • Zaprvé: buďte předvídatelní. Chovejte se tak, aby ostatní účastníci mohli odhadnout, k čemu se chystáte – kdy uděláte vpravo v bok, uhnete pejskovi na vodítku, vstoupíte do vozovky.
  • Zadruhé: buďte vidět. Platí to obzvlášť v okrajových částech měst, ve vesnicích, i pokud jdete po krajnici mimo obec. Alespoň nějaký kus světlého oblečení je fajn, hodí se ale i reflexní nášivky či pásky, lepší je čelovka nebo cyklistická blikačka v ruce.

bezpečnost bezpečnost cyklistů cyklista cyklisté cyklistika jízdní kolo

Podobné články:

  • Autorizované servisy ŠKODA budou od pondělí opět fungovat v plném režimu, zákazníky obslouží i uvnitř
  • Na zimu se musí připravit auto i řidič. Nasazování řetězů raději natrénujte
  • Nákup ojetého auta v zimě prověří vůz dokonaleji, než za teplot vysoko nad nulou
  • ŠKODA AUTO podporuje českou kulturu. Národní divadlo a Česká filharmonie mají auta až do roku 2023
  • ŠKODA AUTO nyní umožňuje dodat zásilky do auta díky nové službě Přístup do vozu
  • ŠKODA FABIA RS Rally2: Nová generace závodního auta představena

On-line kalkulačky autopojištění

  • Kalkulačka: Povinné ručení
  • Kalkulačka: Havarijní pojištění
logo ŠkodaMagazín.cz
KONTAKT | REKLAMA | ODKAZY
Zásady používání souborů cookie
Jakékoliv kopírování obsahu nebo částí obsahu magazínu ŠkodaMagazín.cz je zakázáno, s výjimkou použití části obsahu s výslovným písemným (e-mailovým) svolením autorů nebo použití části obsahu formou citace. Články vyjadřují soukromý názor autora. Názory autora se nemusí ztotožňovat s názory redakce a vydavatele.

Mediální skupina:

logo ŠkodaMagazín.cz
© 2020 - 2023 | Pavel Srp, AutoMotoZprávy.cz
Spravovat souhlas s cookies
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb.
Funkční Vždy aktivní
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Předvolby
{title} {title} {title}