Bude váš příští automobil čistě elektrický? K přestupu na čistě elektrickou vás možná napadá řada otázek. Teď se vám na ně pokusíme odpovědět.
Na co se připravit, když si pořídíte elektromobil? Především na nové zážitky za volantem. A zpočátku možná taky na hledání nových návyků a chování. Tak směle do toho, opravdu není čeho se bát.
Je nutné elektromobil Škoda startovat?
Není, tento úkon zcela odpadá. Po nasednutí do vozu stačí sešlápnout brzdový pedál – a to je všechno. Vůz se tak aktivuje, o čemž informuje nápis na Virtuálním Kokpitu. Pak už zbývá pouze zařadit a rozjet se. A stejně jednoduché je to po konci cesty – prostě jen vystoupíte a auto se samo deaktivuje.
Řadí se v elektromobilech Škoda?
Neřadí – tedy co se dopředných stupňů týká, volí se samozřejmě jízda vpřed či vzad voličem podobným jako u aut s automatickou převodovkou. Elektromotor pracuje v širokém spektru otáček, přičemž od nulových otáček je k dispozici maximum točivého momentu.
Jak je to s dojezdem?
S každou novou generací elektromobilů se dojezd na jedno nabití zlepšuje. Škoda Enyaq iV nabízí dojezd až 547 kilometrů, což je dostatečná vzdálenost pro plnohodnotné cestování. Ideální je možnost nabíjet pravidelně doma přes noc nebo přes den v práci. Při delších cestách je dobré se dopředu podívat, na kterých nabíjecích stanicích lze po cestě zastavit a baterii částečně či zcela dobít. Na dojezd vozu má vliv mnoho parametrů, z nichž je možné jmenovat například dynamiku, rychlost či teplotu vně i uvnitř vozu.
Jak nabíjení funguje a jak dlouho trvá?
Existují dva způsoby nabíjení, a to buď střídavým (AC), nebo stejnosměrným (DC) proudem. Nabíjení střídavým proudem není tak rychlé jako nabíjení stejnosměrným, což souvisí s výkonem dodávaným ze sítě. Navíc ze zásuvek 230 V nebo 400 V v domácí síti se nabíjí střídavým proudem, který musí elektromobil změnit na stejnosměrný. Nabíjení z třífázové zásuvky je rychlejší díky většímu toku energie, ale proud je stále třeba měnit ze střídavého na stejnosměrný. Nejrychlejší je nabíjet stejnosměrným proudem z nabíječky přímo určené pro nabíjení elektromobilů. Nabíjení je nelineární proces – dobíjení vysokonapěťové baterie na odpovídajících rychlonabíjecích stanicích z 10 % na 80 % kapacity tak trvá pouhých 36 minut. Zbývajících dvacet procent pak ale může trvat přibližně stejně dlouho.
Co je to wallbox?
Termínem wallbox označujeme nástěnné nabíjecí zařízení pro elektromobily. Je napájen střídavým proudem. Škoda iV Charger, oficiální wallbox automobilky Škoda, je k dispozici ve třech stupních výbavy.
Mohu použít jakoukoli nabíječku ve městě?
K nabíjení elektromobilů lze využít širokou síť dobíjecích stanic po celé Evropě – pokud nabíječka disponuje konektorem vhodným k nabíjení vozů Škoda. Konektorů je sice víc typů, ale řidiči elektromobilů Škoda se v zásadě nemusí obávat, že by svůj vůz do nalezené nabíjecí stanice připojit nemohli. V Evropě se totiž pro DC rychlodobíjení stal v podstatě standardem konektor nazvaný CCS – Combined Charging System. A ten je z hlediska tvaru jen rozšířeným konektorem typu Mennekes, který je zase standardem pro AC dobíjení a mají ho tedy jak domácí wallboxy, tak i s autem dodávaný kabel s možností připojení do 230 V dvoufázové i 400 V třífázové zásuvky.
Jak je to s placením?
Mohlo by se zdát, že napříč Evropou za nabíjení zaplatíte platební kartou podobně jako za jiné zboží. Tak snadné to ale není, je potřeba se zaregistrovat do specializované služby, jakou je například Powerpass automobilky Škoda. Díky tomu se budete moci jednoduše přihlásit u většiny poskytovatelů veřejného nabíjení.
První dojmy: Škoda Enyaq iV je vlastně dobré rodinné auto, které jezdí na elektřinu
Nabízí Škoda veřejné nabíjení pro elektromobily?
Ano, jmenuje se Powerpass. S touto kartou můžete nabíjet prakticky kdekoli. Máte také přehledně k dispozici všechny údaje o nabíjení a platbách, a to v jedné aplikaci. Powerpass je k dispozici již od uvedení prvního modelu Enyaq iV na trh a umožňuje také přístup do sítě rychlého nabíjení IONITY. U vozů řady Enyaq iV s aktuálním softwarem ME3 lze na kompatibilních dobíjecích stanicích pohodlně spustit nabíjení pouhým připojením nabíjecího kabelu díky nové funkci Plug & Charge. Identifikace vozidla s ní probíhá na dobíjecí stanici zcela automaticky. Touto funkcí budou v budoucnu disponovat rovněž všechny nové modely Škoda na bázi modulární platformy pro elektromobily (MEB).
Jak funguje dobíjení za jízdy?
Znamenitou funkcí elektromobilů je rekuperace, tedy v podstatě brzdění motorem, při němž se ale navíc dobíjí akumulátor. Ve voze Škoda Enyaq iV lze volit ze tří stupňů intenzity rekuperace pomocí pádel pod volantem, případně lze rovnou zvolit nejsilnější úroveň zařazením režimu jízdy B. K dispozici je i plně automatický režim, kdy se o vše auto stará samo. Rekuperace zásadně mění zážitky z jízdy – nejsilnější stupeň brzdí tak efektivně, že vůz začne zpomalovat už při uvolňování plynového pedálu – lze tedy pohodlně řídit jen pomocí jednoho pedálu. Rekuperace také přispívá ke zvyšování dojezdu.
Jaká je životnost elektromobilu?
Roli hraje řada faktorů, zejména styl jízdy, péče o vůz a dodržování předepsaných termínů údržby. Nicméně garantovaná životnost baterie vozu Škoda je osm let nebo 160 tisíc kilometrů. U vozů Enyaq iV a Enyaq Coupé iV je garantováno, že kapacita baterie po tuto dobu neklesne pod 70 % původní hodnoty.
Jaké jsou pravidelné servisní intervaly?
Servisní prohlídka vozu Enyaq iV je nutná po dvou letech. Tento interval platí pro většinu zemí, v některých státech se však může lišit podle místních předpisů.