ŠkodaMagazín.cz
  • 🏠
  • Moderní škodovky
  • Staré škodovky
  • Magazín
  • Motorsport
  • Reportáže
  • Testy
  • Inzerce veteránů
  • Zásady cookies (EU)
5. 3. 2023

25 let Škody Octavia Combi: Jak šel čas s českou kombíkovou ikonou

25 let Škody Octavia Combi: Jak šel čas s českou kombíkovou ikonou
5. 3. 2023

Populární rodinný vůz Škoda Octavia Combi slaví čtvrt století na trhu. Připomeňte si s námi všechny jeho generace.

Geny oblíbeného kombíku sahají do šedesátých let minulého století, jeho novodobé dějiny se začaly psát v letech devadesátých. Světovou premiéru si Octavia Combi užila na ženevském autosalonu 3. března 1998. Tedy přesně před 25 lety. Podívejte se na dobové záběry:

Octavia se postupně stala nejprodávanějším modelem značky Škoda – ve čtyřech generacích (1996, 2004, 2012 a 2020) opustilo výrobní závody přes 7,1 milionu kusů, z toho 2,8 milionu kombíků (údaje za roky 1998 až 2022). Podívejte se, jak šel čas s oblíbenou praktickou verzí combi.

První generace

Robustní a bezpečný vůz (čtyři hvězdy Euro NCAP) z pera Dirka van Braeckela s přispěním Luca Donckerwolkeho, který se podílel i na designu vozů Lamborghini, se představil v roce 1998, dva roky po premiéře liftbacku. Kombi dostalo o 20 litrů větší kufr (548 litrů), vnější rozměry zůstaly stejné s liftbackem, pouze výška o 19 milimetrů narostla (1 448).

Přečtěte si také:  První jízda: První a poslední Škoda Octavia RS [videodojmy]

Modernizace v září 2000 přinesla úpravu přední části, reflektory a nárazník se trochu zakulatily a dostaly zcela čirou optiku. Konstruktéři zpevnili B-sloupky a vyztužili motorový prostor. Auta se zvedla díky montáži modifikované zadní nápravy. Prvních moderních Octavií Combi se vyrobilo přes 470 tisíc. Výroba byla definitivně ukončena až v listopadu 2010.

1998_unor_brezen_skoda_octavia_combi

Druhá generace

Octavia II se poprvé ukázala na ženevském autosalonu 2004. Oproti předešlé generaci se lišila motory, modernější technikou a robustnější karoserií. Mohutná maska chladiče dostala lichoběžníkový tvar a nárazník víc splýval s karoserií. Do zpětných zrcátek přibyly blinkry a zase o něco masivnější byly B-sloupky. Ještě tentýž rok přijela Škoda Octavia Combi s objemem zavazadelníku 580 litrů (1 620 při sklopených zadních sedačkách). Uvedlo se i kombi s pohonem všech kol (Octavia Combi 4×4), rok po uvedení druhé generace pak přijela i sportovní verze Octavia RS v obou karosářských verzích.

V roce 2007 mělo premiéru kombi ve verzi Scout s oplastovanými nárazníky, bočními lištami, nástavci prahů a spodními kryty. Druhé generace Octavie Combi sjelo z výrobních pásů na 900 tisíc.

Skoda-Octavia-Combi-II

Třetí generace

Zatím předposlední generace vozů Škoda Octavia a Octavia Combi se světu představila 11. prosince 2012 v továrním muzeu, sériová výroba začala šest dní nato. Kabát pochází z dílny designéra Jozefa Kabaně, převládají konzervativní hranaté tvary odolné módním trendům. Vůz dostal novou koncernovou platformu MQB A. Základní objem zavazadelníku u liftbacku činí 590 litrů, u kombi 610 litrů.

Přečtěte si také:  AURES Holdings již prodal on-line 11 000 aut, nejpopulárnější je Škoda Octavia

V lednu 2017 ve Vídni automobilka představila modernizovaný vzhled této generace. Novinkou byly především dělené přední světlomety, které mohly mít technologii LED, nová byla prediktivní ochrana chodců. Zvětšil se rozchod zadních kol, což mělo za následek optické zvětšení i zlepšení jízdních vlastností.

2017-skoda-octavia-combi

Čtvrtá generace

Aktuální generace měla premiéru v listopadu 2019. Verze kombi dokonce přišla na řadu před liftbackem. Čtvrtá generace Octavie stojí na inovované platformě MQB, jejíž stěžejní vlastností je možnost snazší elektrifikace. Právě díky tomu je Octavia IV vůbec poprvé k mání coby mild hybrid a plug-in hybrid.

Úplného předělání se dočkal rovněž interiér zaměřený jako nikdy dřív na digitalizaci. Na designu začal pracovat Jozef Kabaň, dokončení už ale vedl jeho nástupce Oliver Stefani.

2020-skoda-octavia-combi- (1)

Babička Octavia

Nástupce oblíbeného modelu Spartak vznikl jeho modernizací a začal se vyrábět v roce 1959. Octavia byla předchůdci velice podobná, kromě několika drobností jako přední maska nebo koncové svítilny se totiž karoserie prakticky nezměnila. Inovace se odehrály především uvnitř – vůz dostal novou přístrojovou desku nebo přední nápravu nově odpruženou vinutými pružinami. Zadní nápravě dál zůstala listová pera. Na svou dobu špičkové jízdní vlastnosti mělo na svědomí hlavně nezávislé zavěšení všech kol. V roce 1960 přijela prodloužená verze Combi, která si záhy získala obrovskou popularitu, a to i v zahraničí. Výroba začala v létě následujícího roku. Kombík nabídl prostorný interiér a ploché dno zavazadelníku, který pojmul 690 až 1 050 litrů nákladu.

Přečtěte si také:  Nová ŠKODA OCTAVIA získala „Velkou automobilovou cenu Rakouska“

Zatímco verze s karoserií tudor zůstala ve výrobě do roku 1964, kdy ji nahradilo ještě ikoničtější „embéčko“ (Škoda 1000 MB), produkce kombíků vydržela až do roku 1971. Vzdor několika prototypovým řadám, které se do výroby nedostaly, totiž neexistoval adekvátní nástupce – tím se stal až model Forman o šestnáct let později.

1960-skoda_octavia_combi-veteran-moderni_foto

skoda-octavia-combi

25 let octavia octavia combi oslava škoda octavia škoda octavia combi

Podobné články:

  • Škoda Octavia RS: jak šel čas
  • ŠKODA AUTO podporuje českou kulturu. Národní divadlo a Česká filharmonie mají auta až do roku 2023
  • Designové studie ŠKODA OCTAVIA COMBI oslavila 25. výročí
  • Ujeli jsme první kilometry s novou generací Škody Fabia [video]
  • Jaká je technika Škody Enyaq Coupé RS iV? Inženýr vysvětluje některé detaily [video]
  • Nová ŠKODA OCTAVIA rozšiřuje motorovou paletu, v akční verzi 125 let přijíždí s cenou od 456 900 Kč

On-line kalkulačky autopojištění

  • Kalkulačka: Povinné ručení
  • Kalkulačka: Havarijní pojištění
logo ŠkodaMagazín.cz
KONTAKT | REKLAMA | ODKAZY
Zásady používání souborů cookie
Jakékoliv kopírování obsahu nebo částí obsahu magazínu ŠkodaMagazín.cz je zakázáno, s výjimkou použití části obsahu s výslovným písemným (e-mailovým) svolením autorů nebo použití části obsahu formou citace. Články vyjadřují soukromý názor autora. Názory autora se nemusí ztotožňovat s názory redakce a vydavatele.

Mediální skupina:

logo ŠkodaMagazín.cz
© 2020 - 2023 | Pavel Srp, AutoMotoZprávy.cz
Spravovat souhlas s cookies
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb.
Funkční Vždy aktivní
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Předvolby
{title} {title} {title}