ŠkodaMagazín.cz
  • 🏠
  • Moderní škodovky
  • Staré škodovky
  • Magazín
  • Motorsport
  • Reportáže
  • Testy
  • Inzerce veteránů
  • Zásady cookies (EU)
9. 9. 2021

20 let novodobé vlajkové lodi ŠKODA SUPERB

20 let novodobé vlajkové lodi ŠKODA SUPERB
9. 9. 2021

ŠKODA SUPERB, vrcholný model mladoboleslavské automobilky, je na trhu již 20 let: 11. září 2001 debutoval na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem 4,8 metru dlouhý sedan s velkorysým prostorem pro posádku, výkonnými a úspornými motory a řadou bezpečnostních i komfortních prvků výbavy. Aktuální třetí generace je dostupná jako liftback či kombi, též s pohonem 4×4 a jako plug-in hybridní SUPERB iV.

Mladoboleslavská automobilka, jejíž základy byly položeny před Vánocemi 1895, má s vozy střední a vyšší třídy dlouholeté bohaté zkušenosti. Již v roce 1907 vyrobila luxusní automobil Laurin & Klement typu FF s řadovým osmiválcem vlastní konstrukce, později produkovala velmi kultivované motory se sofistikovaným šoupátkovým rozvodem systému Knight. V období 1925 až 1936 používal prezident Tomáš Garrigue Masaryk limuzínu ŠKODA Hispano-Suiza, oblíbenou i u řady dalších osobností té doby. Na přelomu 20. a 30. let nabízela továrna z Mladé Boleslavi poměrně širokou paletu luxusních šesti- a osmiválcových automobilů ŠKODA 633, 645, 650 a 860.

Přečtěte si také:  Můj život s historickým autem: "Nejsou problémy, jen řešení."

Synonymem vlajkové lodi české značky se však měl stát až nový model s výstižným označením SUPERB. To se v interních dokumentech automobilky poprvé objevilo 22. října 1934 a můžeme je přeložit jako „krásný, špičkový nebo skvostný“. Sériová výroba odstartovala na jaře 1935 a do roku 1949 sjelo z linky téměř 900 automobilů ŠKODA SUPERB pěti základních typů. Šlo o šestiválce 640 SUPERB (1934-1936), SUPERB, typ 902 (1936), SUPERB, typ 913 (1936-1939), SUPERB 3000 OHV, typ 924 (1938-1949) a dále SUPERB 4000, typ 919 (1938-1940) s motorem V8. Mnohé nesly zakázkové karoserie, respektující individuální přání náročných zákazníků.

Skoda_Superb-3000-OHV
ŠKODA SUPERB 3000 OHV

Návrat ve velkém stylu

Před 20 lety se dynamický rozvoj značky ŠKODA, umožněný po roce 1991 jejím začleněním do globálně aktivního koncernu Volkswagen, symbolicky projevil uvedením nové vlajkové lodi s oživeným označením SUPERB. Po zástupci nižší střední třídy OCTAVIA (1996) šlo o návrat do střední třídy. Počátkem září 2001, ještě před oficiální výstavní premiérou, si nový vůz ŠKODA SUPERB na středočeském zámku Lány osobně vyzkoušel Václav Havel, tehdejší hlava státu a celoživotní fanoušek automobilů.

Přečtěte si také:  Nová ŠKODA OCTAVIA rozšiřuje motorovou paletu, v akční verzi 125 let přijíždí s cenou od 456 900 Kč

V úterý 11. září 2001 pak ŠKODA AUTO svou novou modelovou řadu představila veřejnosti na autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem. Sedan SUPERB disponoval rozvorem 2803 mm a vnějšími rozměry 4803 x 1765 x 1469 mm. Přední kola poháněl některý ze tří nabízených zážehových a dvou vznětových motorů. Šlo o čtyřválce 2,0/85 kW (115 k) a 1.8 Turbo/110 kW (150 k), případně vidlicový šestiválec 2,8 V6/142 kW (193 k), s nímž SUPERB dosahoval rychlosti až 237 km/h. Poslední dva uvedené motory disponovaly pětiventilovou technikou.

Zákazníky preferující nízké provozní náklady oslovil turbodiesel 1,9 TDI/96 kW (130 k) s normovanou spotřebou 5,7 l na 100 km. Alternativu představoval šestiválec 2.5 TDI/114 kW (155 k), standardně vybavený šestistupňovou přímo řazenou převodovkou. Obě jednotky V6 bylo možné objednat i s pětistupňovou samočinnou převodovkou Tiptronic.

skoda-superb-2001

Vůz ŠKODA SUPERB vynikal moderní konstrukcí s řadou účinných bezpečnostních prvků. Brzdová soustava byla standardně vybavena systémy ABS a EDS, k dispozici byl též protiprokluzový systém ASR. Zvláště výkonné šestiválcové verze těžily z výhod tehdy ještě nepříliš rozšířeného elektronického stabilizačního systému ESP s brzdovým asistentem. Vysokou bezpečnostní úroveň tříprostorové karoserie sedan umocnila čtveřice standardně dodávaných airbagů, dvou čelních plus bočních u předních sedadel. Hlavové vaky, chránící cestující na obou řadách sedadel, byly nabízeny na přání.

Přečtěte si také:  Škoda přidává nové funkce do svého infotainmentu. Bude umět počasí i zprávy

K moderním prvkům potvrzujícím zvyšování úrovně vozů ŠKODA patřily také bi-xenonové světlomety s ostřikovači, elektrické nastavování i vyhřívání předních sedadel, samočinná klimatizace Climatronic nebo navigační systém s barevným displejem.

2001-skoda_superb-zadek

První sériový vůz SUPERB sjel z výrobní linky v závodě Kvasiny, modernizovaného nákladem asi 200 milionů eur, 1. října 2001. Do konce roku vzniklo 581 kusů, na jaře 2002 se komfortní sedany dostaly k prvním zákazníkům. Značka ŠKODA jim tehdy začala poskytovat doživotní záruku mobility. Úspěšná kariéra první novodobé generace modelu ŠKODA SUPERB, lemovaná řadou prestižních ocenění a dalších úspěchů, se završila v roce 2008. Celkem vzniklo více než 136 000 kusů. Kromě závodu v Kvasinách sjížděly také z linek v Číně, na Ukrajině a v Kazachstánu.

Přečtěte si také:  Škoda Octavia slaví 60leté výročí

Nástupci s ještě širší nabídkou

V březnu 2008 byla v Ženevě představena druhá generace. Rok po uvedení základního liftbacku s inovativním otevíráním pátých dveří Twindoor rozšířila nabídku karosářská varianta SUPERB COMBI. V období 2008 až 2015 vzniklo přes 618 000 vozů SUPERB druhé generace. Například britský časopis Top Gear ji v roce 2009 označil za „Luxusní auto roku“.

Test ojetiny Škoda Superb 3,6 FSI V6 DSG 4×4 (2013)

Třetí generace vozu ŠKODA SUPERB zaujala po své pražské premiéře z února 2015 nejen velmi působivým designovým jazykem, ale také ještě velkorysejší nabídkou prostoru, inovativními asistenčními systémy a zvýšeným důrazem na ochranu životního prostředí. Premiéru ve vozech ŠKODA slavil adaptivní podvozek Dynamic Chassis Control (DCC), parkovací asistent nebo třízónová klimatizace. Ještě v témže roce přibyla karosářská verze SUPERB COMBI.

Na podzim 2019 se navíc v Kvasinách rozeběhla výroba plug-in hybridního provedení SUPERB iV se systémovým výkonem 160 kW (218 k) a dojezdem až 62 km v čistě elektrickém módu (WLTP). Dosud vzniklo více než 700 000 kusů aktuální generace vozu ŠKODA SUPERB.

Test Škoda Superb Sportline 2.0 TDI Evo 110 kW DSG (2020)

Během 20 let se pro některou ze tří novodobých generací modelu ŠKODA SUPERB rozhodlo téměř 1,5 milionu zákazníků.

20 LET historie oslava ŠKODA SUPERB SUPERB

Podobné články:

  • Modely ŠKODA OCTAVIA a ŠKODA SUPERB získaly titul „Vůz roku s pohonem všech čtyř kol“
  • ŠKODA ENYAQ iV a ŠKODA SUPERB COMBI získaly šest ocenění v čtenářské anketě „Rodinné auto roku“
  • ŠKODA SUPERB SCOUT: Multifunkční lifestylové kombi pro každou příležitost
  • Nová výstava ve ŠKODA Muzeu: 120 let ŠKODA Motorsport
  • 125 let ŠKODA AUTO: Od motocyklů k triumfům vozů FABIA Rally2 evo
  • 125 let Škoda: Základem je partnerství - při výrobě, konstrukci, designu i sponzoring

On-line kalkulačky autopojištění

  • Kalkulačka: Povinné ručení
  • Kalkulačka: Havarijní pojištění

Oblečení ŠKODA

logo ŠkodaMagazín.cz
KONTAKT | REKLAMA | ODKAZY
Zásady používání souborů cookie
Jakékoliv kopírování obsahu nebo částí obsahu magazínu ŠkodaMagazín.cz je zakázáno, s výjimkou použití části obsahu s výslovným písemným (e-mailovým) svolením autorů nebo použití části obsahu formou citace. Články vyjadřují soukromý názor autora. Názory autora se nemusí ztotožňovat s názory redakce a vydavatele.

Mediální skupina:

logo ŠkodaMagazín.cz
© 2020 Pavel Srp, AutoMotoZprávy.cz
Spravovat souhlas s cookies
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb.
Funkční Vždy aktivní
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Předvolby
{title} {title} {title}